Michailo Čechovo metodo taikymas, padedant mokiniams aktoriams kurti vaidmenis (etiudas "Eskizas teatrui II" pagal to paties pavadinimo Samuel Beckett pjesę)
Ancutaitė, Silvija |
Kuriant etiudą pavadinimu „Eskizas teatrui II“ buvo siekiama, kad mokiniai aktoriai, kurdami personažus, pažintų save bei savo kūną. Kūnas etiudo ir personažų kūrimo procese pasitelkiamas kaip įrankis susikurti personažui reikalingą emocinę būseną bei kuriant personažo charakterį. Be to šiam teatro etiudui naudota literatūra priskiriama absurdo teatrui, tad ir personažų paveikslai labai abstraktūs. Siekiant padėti mokiniams ne tik pažinti save, savo kūną, bet ir sukurti absurdo teatro personažus buvo pasitelktas žymaus teatro pedagogo Michailo Čechovo metodas. Tyrimo problema. Michailo Čechovo metodo pritaikymas etiudo ir personažų kūrimo su mokiniais procese. Tyrimo objektas. Mokinių aktorių vaidmenų kūrimas taikant Michailo Čechovo metodą. Tyrimo tikslas. Išsiaiškinti, kurie ir kaip panaudoti personažo kūrimo metodai buvo naudingi mokiniams personažo kūrimo procese. Tyrimo metodai. Mokslinės, psichologinės, metodinės ir pedagoginės literatūros analizė, stebėjimas, refleksijos, pokalbiai. Tyrimo rezultatai. Michailo Čechovo metodas etiudo kūrimo procese buvo naudojamas ne tik kaip priemonė ugdyti mokinių aktorių įgūdžius reikalingus kuriant personažus, bet ir kaip būdas padėti pašalinti kliūtis (neigiamas savęs vertinimas, bendradarbiavimo stoka), kurios trukdė atsiskleisti tikriesiems mokinių aktorių gebėjimams. Mokiniai susipažino su psichofiziniu personažo kūrimo būdu (vados centru), įgavo įrankius padedančius aktoriui savarankiškai padidinti savo vidinį aktyvumą (pasitelkiant fizinį judėjimą bei vaizduotę) bei ugdėsi bendravimo ir bendradarbiavimo scenoje įgūdžius. Visgi teko pasitelkti papildomus būdus, padedant mokiniams aktoriams sukurti vaidmenis – apsikeitimą personažais, trečiojo veikėjo įvedimą bei nuotolinį režisavimą. Tai – naujas būdas repetuoti ir kurti personažus, kuris gali puikiai papildyti teatro repeticijas ateityje, suteikiant mokiniams galimybę savarankiškai repetuoti jiems patogiu metu bei, nusiuntus mokytojui ar režisieriui vaizdo įrašą, toliau tęsti tikslingą personažo kūrimo procesą. Raktiniai žodžiai: bendradarbiavimas, Michailo Čechovo metodas, mokiniai aktoriai, psichofizinis metodas, vaidmens kūrimas.
While creating the theatre etude “Rough for theatre II” my main aim was that pupil actors while creating their roles would also have an opportunity to get to know their own personalities and physical bodies. During the process of creating the theatre etude physical body was a tool to reach the emotional state which was needed for the character. Also Samuel Beckett’s play “Rough for theatre II” is one of the examples of the theater of the absurd, so the characters in the play are very abstract. So the creation process of these kind of roles demand different kind of method – psychophysical acting method. That kind of method is Michael Chekhov’s which was used to help pupil actors to create their role while simultaneously achieving personal development. Problem. Michael Chekhov’s method application for pupil actors during the process of creating the role. The aim. To find out which and how methods were useful to pupil actors to create their roles. The methods. Used empirical and scientific methods: observation, reflections, scientific literature analysis. The results (findings). The Michael Chekhov’s method during the creation process was used not only as a tool to develop pupil actors’ skills which were needed to create the role. This method was also used as a tool to eliminate some obstacles (as a low self–esteem, lack of communication) which did not let to reveal the real potential of the pupil actors. The pupil actors participated in the process of the psychophysical role creating (the imaginary centre). They also gained some needed skills to be able to raise their inner awareness on their own (while using physical activity and imagination). Another skills that pupil actors gained were communication and collaboration on stage. Also by helping pupil actors to create roles other methods were used like switching the roles and the adding of the third actor. Key words. Communication and collaboration, creating the role, Michael Chekhov’s method, psychophysical method, pupil actors.