Dailės kritikos kaita skaitmeninių medijų kontekste
Baltrušaitytė, Aura |
Šis darbas koncentruojasi į dailės kritikos atsiradimą bei vystymąsi skaitmeninių medijų kontekste. Aptariami trys periodai: prieš ir interneto protokolų naudojimo (iki internetinė kritika), forumo diskusijų bumo etapas, naudojant elektroninius naujienlaiškius, ir šiandieninis etapas, reflektuojantis dabartinę socialinių medijų kultūrą. Darbe pateikiami keli pavyzdžiai, padedantys suvokti dailės kritikos užgimimą bei plitimą skaitmeninėse medijose dvidešimto amžiaus aštuntu, devintu ir dešimtu dešimtmečiais. Didelė darbo dalis koncentruota į šiuolaikybės skaitmeninę dailės kritiką, kurios pradžia laikoma interneto 2.0 atsiradimo ribose. Atvejai susiję su naujų, išskirtinai skaitmeninės dailės kritikos ar senųjų formų adaptacija virtualioje erdvėje: socialinių medijų platformomis arba kitokiais konceptais, kuriuos galima pasiekti naudojantis skaitmeninėmis medijomis. Trečiam etapui skirta daug dėmesio lyginant užsienio bei Lietuvos atvejus, kaip skiriasi platformų panaudojimas bei dailės kritikos tikslas. Taip pat darbe bus sugrįžtama prie tradicinės – spausdintinės dailės kritikos kalbos bei funkcijų, pabrėžiant dailės kritikos kaip fenomeno kaitą bei tai, kaip adaptavosi arba pasikeitė dailės kritika. Kokia šiuo metu vartojama kalba, kokią funkciją atlieka dailės kritika skaitmeniniame kontekste.
This paper is about the beginning and continuing development of digital art criticism. It will discuss three main periods or ages of online art criticism: the first Pre- and Early-Internet protocols (or critique before Internet); the second email-based discussion lists; and the third, that’s currently happening and we can all witness, reflects today‘s social media culture. There will be examples to highlight early digital criticism from 70s through 90s. A big part of research material involves contemporary online criticism, that can be traced back to the beginning of Internet 2.0 age. Presented instances or rather forms will be exceptional to online art criticism or has been adapted to digital space; social media or different platforms that can be used via digital media. It will pay a lot of attention to third online criticism period comparing how does form and purpose change between foreign and local (Lithuanian) context. Also, this paper will highlight changes between printed and digital art criticism; how does criticism discourse and function adapted through time and what discourse and function it has now in the online medium.