Ikimokyklinio ugdymo pedagogių pykčio ir problemų sprendimo sąsajos
Laurinėnaitė, Gintarė |
Tyrimo problema: ar yra ir kaip susiję ikimokyklinio ugdymo pedagogių pyktis ir problemų sprendimas? Tyrimo objektas: ikimokyklinio ugdymo pedagogių pykčio ir problemų sprendimas. Tyrimo tikslas - ištirti ikimokyklinio ugdymo pedagogių pykčio ir problemų sprendimo sąsajas. Keltos trys hipotezės: 1. Ikimokyklinio ugdymo pedagogių racionalumas sprendžiant problemas teigiamu ryšiu susijęs su jų vidiniu pykčiu. 2. Ikimokyklinio ugdymo pedagogių intuicija sprendžiant problemas neigiamu ryšiu susijusi su jų išoriniu pykčiu. 3. Ikimokyklinio ugdymo pedagogių emocionalumas sprendžiant problemas teigiamu ryšiu susijęs su jų amžiumi. Tyrime dalyvavo 124 ikimokyklinio ugdymo pedagogės. Tyrime naudota elektroninė anketa. Pykčiui ištirti buvo naudojamas „Daugiadimensinis pykčio aprašas“ (Siegel, 1986). Ištirti problemų sprendimą naudotas „Problemų sprendimo aprašas“ (Epstein, 2011). Tyrimo rezultatai:
- Ikimokyklinio ugdymo pedagogių racionalumas sprendžiant problemas neigiamu silpnu, tačiau reikšmingu ryšiu susijęs su vidiniu pykčiu.
- Ikimokyklinio ugdymo pedagogių intuicija sprendžiant problemas susijusi su jų išoriniu pykčiu labai silpnu neigiamu ryšiu, tačiau šis ryšys nereikšmingas.
- Ikimokyklinio ugdymo pedagogių emocionalumas sprendžiant problemas labai silpnu neigiamu ryšiu susijęs su amžiumi, tačiau šis ryšys nereikšmingas.
- Ikimokyklinio ugdymo pedagogių pykčio ir problemų sprendimo reikšmingų skirtumų skirtingose amžiaus, pedagoginio darbo stažo, įgytos pedagoginės kvalifikacinės kategorijos grupėse nerasta.
Raktažodžiai: pyktis, vidinis pyktis, išorinis pyktis, pykčio slopinimas, pykčio ekspresija, problemų sprendimas, ikimokyklinio ugdymo pedagogės.
The problem of the study: are there and how are the anger and problem solving of preschool teachers related? The hypothesis of the study: 1. The rationality of pre-school teachers in solving problems in a positive way is related to their internal anger. 2. Pre-school teachers’ intuition in solving problems in a negative way is related to their external anger. 3.The affectivity of pre-school teachers in solving problems is positively related to their age. The object of study: anger and problem solving of pre-school teachers. The aim of the study was to investigate relationship between anger and problem solving of pre-school teachers. There were 124 pre-school teachers in the study from public and private kindergartens in Lithuania. An electronic questionnaire was chosen for the study. Anger was assessed with the questionnaire „Multidimensional Anger Inventory” by J. M. Siegel. Problem solving was assessed with the questionnaire „Rational/Experiential Multimodal Inventory – REI-m” by S. Epstein. The results of the study revealed that:
- Rationality of pre-school teachers in solving problems had a negative correlation with internal anger. The first hypothesis was rejected.
- There was found the negative correlation between intuition in solving problems and external anger of pre-school teachers, however the correlation was statistically insignificant. The second hypothesis was rejected.
- There was found negative correlation between affectivity in solving problems and age of pre-school teachers, however the correlation was statistically insignificant. The third hypothesis was rejected.
- There was no statistically significant differences between the anger and problem solving of pre-school teachers in different groups of age, pedagogical work experience, and pedagogical qualification category.
Key words: anger, suppression of anger, anger expression, problem solving. pre-school teachers