Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/107144
Type of publication: bachelor thesis
Field of Science: Transporto inžinerija / Transport engineering (T003)
Author(s): Adomauskas, Marius
Supervisor: Andriušis, Albinas
Title: Stendo SMC-2 modifikavimas rutulinio radialinio - ašinio guolio pasipriešinimo tyrimui
Other Title: Modification of the Rig SMC-2 for resistance research of a radial-axial ball bearing
Extent: 46 p.
Date: 17-Jun-2020
Keywords: Rutulinis radialinis – ašinis guolis;Radial ball – axial bearing;Pasipriešinimas;Resistance;Radialinis oro guolis;Radial air bearing
Abstract: Darbą sudaro dvi pagrindinės dalys, informacijos šaltinių analizė ir projektinė. Darbo tikslas: pasiūlyti konstrukcinį sprendimą tyrimo stendo SMC-2 modifikavimui, pritaikant jį trinties nuostoliams rutuliniuose-ašiniuose guoliuose tirti. Aiškinamajame rašte aprašoma apie naudojamus guolius transporto priemones, jų darbo sąlygas, pasipriešinimo komponentės ir tepančiąsias medžiagas. Projektiniame skyriuje buvo pagristos stendo SMC-2 modifikacijos. Taip pat buvo išaiškintas įtaiso projektavimas, modifikuoto stendo valdymo schema ir įvardinti techniniai rodikliai. Išvados: 1. Buvo išaiškinta jog transporto priemonėse dažniausios riedėjimo guolio gedimo priežastys būna: netinkamas tepimas, pasenusi tepančioji medžiaga, išoriniai ir vidiniai pažeidimą. 2. Atlikus mokslinė analize buvo išanalizuota jog riedėjimo guoliu paskirtys yra taupyti energija, mažinant jų trinti tarp mechaninių detalių vienos kitos atžvilgiu, 3. Atlikus stendo modifikacija buvo modifikuotas velenas ir pritaikytas būgnas, įkomponuotas S tipo apkrovos jutiklis, įmontuotas oro guolis.
The work consists of two main parts, analysis of information sources and design. The aim of the work: to offer a design solution for the modification of the test bench SMC-2, adapting it to the study of friction losses in ball-axial bearings. The explanatory note describes the bearing vehicles used, their working conditions, resistance components and lubricants. Modifications to the stand SMC-2 were substantiated in the design section. The design of the device, the control scheme of the modified stand and the technical parameters were also clarified. Conclusions: 1. It has been clarified that the most common causes of rolling bearing failure in vehicles are: improper lubrication, outdated lubricant, external and internal damage. 2. Scientific analysis has shown that the purpose of rolling bearings is to save energy by reducing their friction between mechanical parts in relation to each other, 3. After the modification of the stand, the shaft was modified and the drum was adapted, an S-type load sensor was installed, and an air bearing was installed.. Keywords: radial ball – axial bearing, resistance, radial air bearing.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/107144
Appears in Collections:2020 m. (ŽŪA ŽŪIF bak.)

Files in This Item:
marius_adomauskas_bd.pdf1.85 MBAdobe PDF   Until 2025-06-17View/Open

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

25
checked on May 1, 2021

Download(s)

7
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons