Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/106899
Type of publication: bachelor thesis
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Žekonytė, Evelina
Supervisor: Vencius, Danius
Title: Vilniaus Žemynos gimnazijos 9 - 12 klasių mokinių fizinis aktyvumas ir fizinis išsivystymas
Other Title: Physical activeness and development of Žemynos gymnasium 9 - 12 grade students
Extent: 55 p.
Date: 17-Jun-2020
Keywords: Fizinis aktyvumas;Physical activeness;Fizinis išsivystymas;Physical development;Gimnazijos mokiniai;Gymnasium students
Abstract: 9 -12 klasių mokiniai toliau sparčiai vytosi, nes tai paauglystės laikotarpis. Paauglystės laikotarpiu vaikas pradeda sparčiai bręsti tiek psichiškai tiek fiziškai. Jo fizinės galimybės didėja todėl reikia skatinti fizinį aktyvumą. Fizinio aktyvumo nebuvimas ir jo nesuvokimas gali sutrikdyti vaiko vystymąsi, gali atsirasti įvairių pakitimų, kurie turės įtakos ir sveikatai ir išvaizdai. Fizinis aktyvumas - judėjimas yra gyvybiškai svarbus veiksnys, stiprinantis moksleivių sveikatą, harmonizuojantis jo vystymąsi. Tyrimo metu nustatyta, kad 9 – 12 klasių mokiniai yra pakankamai fiziškai aktyvus (88%), nepaisant tam tikros socialinės ir bendraamžių įtakos ar padidėjusio mokymosi krūvio. Nustatyta, kad fiziškai aktyvesni mokiniai buvo geriau išsivystę ir labiau pajėgesni atlikti tam tikrą fizinį darbą. Antropometrinis matavimų vertinimas indekso metodu parodė, kad fiziškai aktyvūs vaikai buvo gerai fiziškai išsivystę. Todėl galime teigti, kad fizinis aktyvumas labai svarbus reiškinys tiek fiziniam išsivystymui, tiek ir vaikų darbingumui. Tad mokyklose būtinas vis stipresnis sveikatos ugdymas ir akcentavimas fizinio aktyvumo naudingumo.
9-12 grades students, being in the middle of their adolescence, continue to develop rapidly. Maturation and development occur. During adolescence period a child begins to mature rapidly both mentally and physically. Physical capabilities of a child increase and if assistance and motivation to be physically active are not provided, physical capabilities will remain at the initial stage which will be difficult to improve in the later periods of life. Lack of physical activity may distort the development of a child, which could result in some changes to both health and appearance. Physical activity is vital element in improving students’ health as well as harmonizing it. The results of the research reveal that the majority of teenagers (88%) are quite physically active disregarding social influence, peer influence as well as increased education load. More physically active students were more physically developed and able to perform various physical tasks. The evaluation of anthropometric index rating showed that physically active students had a good physical development. Therefore, it is needed to stress the importance of physical activeness on both physical development and overall performance of a child, so the importance of physical education at schools should be stressed more.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/106899
Appears in Collections:2020 m. (ŠA bak.)

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

42
checked on Mar 30, 2021

Download(s)

28
checked on Mar 31, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons