IT studentų profesinės karjeros adaptyvumas ir interaktyvieji gebėjimai
Pavlova, Jelena |
Tyrimo tikslas: Ištirti informacinių technologijų studentų profesinės karjeros adaptyvumo ir interaktyviųjų gebėjimų raišką bei sąsajas. Tiriamieji: 143 skirtingų Lietuvos universitetų bei kolegijų informacinių technologijų studentai. Tiriamieji pildė elektroninę apklausą, kurios pagrindu buvo atlikta kiekybinė duomenų analizė. Buvo naudota karjeros adaptyvumo skalė (Savickas ir Porfeli, 2012a), interaktyviųjų gebėjimų skalė (Coetzee, 2014) bei darbo autorės sudaryta bendrų duomenų anketa, įtraukianti klausimus apie tiriamųjų užimtumo statusą, techninių žinių ir įgūdžių lygio, apsisprendimo dėl profesinės karjeros, patrauklumo darbo rinkoje lyginant su bendrakursiais ir sėkmingo perėjimo į darbo rinką galimybių subjektyvų vertinimą. Tyrimo rezultatai: IT studentų karjeros adaptyvumas buvo teigiamu ryšiu susijęs su interaktyviais gebėjimais bei pozityviais profesinės adaptacijos rezultatais – tvirtesniu apsisprendimu dėl profesinės karjeros, pozityvesniu patrauklumo darbo rinkoje bei sėkmingo perėjimo iš studijų į darbo rinką subjektyviu vertinimu. Dirbantys studentai pasižymėjo didesniu karjeros adaptyvumu ir geriau išugdytais interaktyviais gebėjimais. Sėkmingo perėjimo į darbo rinką galimybių subjektyvus vertinimas priklausė nuo techninių žinių ir įgūdžių lygio, domėjimosi profesine ateitimi ir interaktyviųjų gebėjimų.
Research purpose: The study sought to explore IT students‘ career adaptability and interactive skills, as well as their relationships. Participants: 143 information technology students of various Lithuanian universities and colleges. The participants filled out an online questionnaire. Based on the obtained data a quantitative analysis was performed. Career adaptability was measured by Career Adapt-Abilities International Scale (Savickas ir Porfeli, 2012a). Interactive skills were measured using Interactive skills subscale from Graduate Skills and Attributes Scale by M. Coetzee (2014). Also, data regarding students‘ employment status, and subjective evaluation of their technical knowledge and skills, career decidedness, perceived attractiveness in the labor market compared to peers, and perceived possibilities of successful transition to labor market were obtained. Results: There was a positive relationship between IT students‘ career adaptability, interactive skills, and adaptation results: greater career decidedness, greater perceived attractiveness in the labor market compared to peers, and more positive perceived possibilities of successful transition to labor market. Employed students had more pronounced career adaptability and better developed interactive skills. Perceived possibilities of successful transition to labor market were predicted by technical knowledge and skills, career concern, and interactive skills.