Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/106175
Type of publication: master thesis
Field of Science: Ekonomika / Economics (S004)
Author(s): Merkevičiūtė, Eglė
Supervisor: Starkauskienė, Viktorija
Title: Reklamos efektyvumo skirtingoms socialinėms klasėms didinimo modelis
Other Title: Model for increasing advertising efficiency for different social classes
Extent: 73 p.
Date: 8-Jun-2020
Keywords: Reklamos efektyvumas;Socialinės klasės;Reklama;Advertising effectiveness;Social classes;Advertising
Abstract: Sprendžiant baigiamojo darbo tyrimo problemą, analizuojamas socialinių klasių identifikavimo poveikis reklamos efektyvumui bei jo didinimui. Baigiamąjį darbą sudaro trys pagrindinės dalys. Teorinėje dalyje, remiantis moksline literatūra, atliekama reklamos ir jos efektyvumo teorinė analizė. Teoriniu aspektu analizuojamos socialinės klasės bei joms priskiriamų vartotojų elgsena ir pateikiami skirtingų socialinių klasių skiriamieji bruožai, požymiai. Analitinėje dalyje pateikiami ir analizuojami kiekybinio ir kokybinio tyrimo rezultatai. Kiekybinis tyrimas – statistinė duomenų analizė, šio tyrimo metu, analizuojant trijų įmonių reklamos efektyvumo duomenis Facebook socialiniame tinkle, vertinamas reklamos efektyvumas skirtingoms socialinėms klasėms. Kokybinis tyrimas – ekspertinis interviu, kurio metu išanalizuojamos ekspertų nuomonės ir įžvalgos apie reklamos efektyvumą, socialines klases ir reklamos efektyvumo vertinimą skirtingoms socialinėms klasėms. Projektinėje darbo dalyje, remiantis analitinėje dalyje gautais tyrimų rezultatais, pristatomos reklamos efektyvumo skirtingoms socialinėms klasėms probleminės sritys. Formuojamas reklamos efektyvumo skirtingoms socialinėms klasėms modelis bei pristatomas rekomendacinis šio modelio įgyvendinimo planas.
Solving the problem of the final research, the impact of social class identification on the effectiveness of advertising and its increase is analyzed. The final work consists of three main parts. In the theoretical part, based on the scientific literature, a theoretical analysis of advertising and its effectiveness is performed. From the theoretical point of view, the behavior of social classes and consumers belonging to them is analyzed and the distinguishing features and characteristics of different social classes are presented. The analytical part presents and analyzes the results of quantitative and qualitative research. Quantitative research - statistical analysis of data, during this research, analyzing the data on the effectiveness of advertising of three companies on the Facebook social network, the effectiveness of advertising for different social classes is assessed. Qualitative research is an expert interview, during which expert opinions and insights on the effectiveness of advertising, social classes, and evaluation of the effectiveness of advertising for different social classes are analyzed. In the project part of the work, based on the research results obtained in the analytical part, problem areas of advertising effectiveness for different social classes are presented. A model of advertising effectiveness for different social classes is formed and a recommended implementation plan of this model is presented.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/106175
Appears in Collections:2020 m. (EVF mag.)

Files in This Item:
egle_merkeviciute_md.pdf1.57 MBAdobe PDF   Until 2025-06-08View/Open
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

83
checked on May 1, 2021

Download(s)

46
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.