Mokytojų kvalifikacijos ir asmenybės bruožų svarba subjektyviai vertinamų gebėjimų ir akademinių pasiekimų ryšiui
Moksliniais tyrimais patvirtinta, kad aukštesnius intelektinius gebėjimus turintys mokiniai turi aukštesnius akademinius pasiekimus (Peng et al., 2019; Rani, 2017), tačiau kyla klausimas ar šis ryšys išlieka reikšmingas gebėjimus vertinant subjektyviai bei kai mokytojas pasižymi tam tikra kvalifikacine kategorija ir penkiais asmenybės būdo bruožais. Tyrimo tikslas - tirti mokytojo kvalifikacijos ir asmenybės bruožų svarbą subjektyviai vertinamų 5-tų ir 7-tų mokinių intelektinių gebėjimų ir akademinių pasiekimų ryšiui. Mokinio intelektiniai gebėjimai vertinti naudojant Mokinio gebėjimų rangavimo klausimyną (Girdzijauskienė ir kt., 2018). Mokytojo kvalifikacija vertinta su papildomu klausimu apie jų kvalifikacinį laipsnį, kuris mokytojams pateiktas kartu su ,,Penketo svarbiausių“ bruožų klausimynu (The Big Five Inventory, John et.al., 1991). Galiausiai, mokinių pasiekimai vertinti remiantis nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimo rezultatais. Tyrimas vykdytas 2020 m. sausio-balandžio mėnesiais. Jame dalyvavo 122 tiriamieji, iš kurių 116 penktų ir septintų klasių mokiniai ir 6 jų matematikos mokytojos. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad egzistuoja statistiškai reikšmingas teigiamas ryšys tarp mokinio subjektyviai vertinamų gebėjimų ir akademinių pasiekimų bendroje ir berniukų imtyje. Mokytojų kvalifikacija, ekstraversijos, sutariamumo ir sąmoningumo bruožai nėra svarbūs subjektyviai vertinamų gebėjimų ir akademinių pasiekimų ryšiui. Mokytojų neurotiškumo ir atvirumo patyrimui bruožai moderuoja ryšį tarp subjektyviai vertinamų gebėjimų ir akademinių pasiekimų. Mokytojų ekstraversijos, sąmoningumo, atvirumo ir neurotiškumo bruožai prognozuoja žemesnius akademinius rezultatus. Mokytojų kvalifikacija prognozuoja aukštesnius mokinių akademinius pasiekimus.
Research has confirmed that students with higher intellectual abilities have higher academic achievement (Peng et al., 2019; Rani, 2017), but the question of whether this relationship remains significant in terms of subjective assessment and when a teacher has a certain qualification category and five personality traits. The aim of the study was to investigate the relationship between subjectively assessed 5th and 7th and grade students’ abilities and academic achievements. Seeking to assess students giftedness teachers are asked to fill Student ability rating questionnaire (Girdzijauskiene et al., 2018). Teacher‘s qualification was mesured with an aditional question about their qualification degree, which was provided in „The Big Five Inventory“ (BFI, John el al., 1991). Additionally, results of the National Student Achievement Test and school grades averages were collected as a measure of academic achievements. The study runs from January to April, 2020. 122 respondents participated in the study, of whom 116 were 5th and 7th grade students and 6 were their mathematics teachers. The results of the study revealed that there is a statistically significant positive relationship between a student’s subjectively assessed abilities and academic achievement in general and boys sample. Teachers‘ qualification, traits of extraversion, agreement and consciosness are not important to the relationship between subjectively assessed abilities and academic achievement. The trait of teachers’ neuroticism and openess to experience moderate the relationship between subjectively assessed abilities and academic achievement. Traits of teachers‘ extraversion, consciosness, openess to experience, and neuroticism predicts lower academic achievements. Teachers‘ qualifications predict higher academic achievements.