Kaimo bendruomenėse gyvenančių paauglių lyderystė ir ateities projektavimas
Šimkūnaitė, Donata |
Įvadas. Kaimo bendruomenėse gyvenantys paaugliai labai dažnai remiasi artimoje aplinkoje matomais pavyzdžiais, todėl nereta situacija, kuomet vėlyvosios paauglystės etape (nuo 17 metų), jauni žmonės nusprendžia įgauti profesiją, kurios atstovais yra jų tėvai ar kiti artimi žmonės, taip pat, daugelį sprendimų jie priima atsižvelgdami ir į draugų ar visuomenės nuomonę. Svarbu paminėti, kad kaimo bendruomenėse gyvenančių paauglių požiūrį į asmeninės ateities projektavimą lemia ir jų pačių aktyvumas ir noras tobulėti. Bendruomenių veiklose dalyvaujantys paaugliai praleidžia didžiąją dalį laiko su kitais bendruomenės nariais, tad jų diegiamos vertybės tampa labai svarbios paauglio ateičiai. Dalydamiesi savo patirtimi, vyresnieji padeda paaugliams siekti išsikeltų tikslų ir ugdytis lyderių savybes, kurios padės ir ateityje prisitaikyti visuomenėje. Tyrimo problema: Kokius lyderystės bruožus išskiria ir kaip savo asmeninę ateitį projektuoja kaimo bendruomenėse gyvenantys paaugliai? Tyrimo objektas: Kaimo bendruomenėse gyvenančių paauglių lyderystės bruožai ir jų ateities projektavimas. Tyrimo tikslas: Atskleisti kaimo bendruomenėse gyvenančių paauglių lyderystės ir jų asmeninės ateities projektavimo bruožus. Tyrimo metodologija. Tyrimo metu buvo atliktas kokybinis tyrimas - giluminis pusiau struktūruotas individualus interviu. Interviu metu buvo apklausti kaimo bendruomenėse gyvenantys paaugliai (17 – 21 metų). Asmeninės ateities projektavimo principams nustatyti klausimai formuoti remiantis „The Development of Future Orientation: Underpinnings and Related Constructs“ (Sarah J. Beal, 2011) disertacijoje pateiktu asmeninės ateities projektavimo gebėjimų klausimynu. Paauglių lyderystės bruožams nustatyti klausimai formuoti remiantis B. M. Bass ir B. J. Avolio (1995) klausimynu „Daugiafaktorinis lyderystės klausimynas“ (angl. Multifactor Leadership Questionnaire, MLQ). Tyrimo rezultatai. Atliktas tyrimas atskleidė, kad kaimo bendruomenėse gyvenančių paauglių lyderio savybes galima suskirstyti į tris grupes: požiūris į save, požiūris į kitus ir požiūris į darbą. Tyrimo metu taip pat išryškėjo sritys, kurioms paaugliai teikia pirmenybę planuodami savo ateitį, t.y. išsilavinimas, profesija ir šeima. Remiantis respondentų nuomone, išsilavinimo pasirinkimui didžiausią įtaką turi tėvai, draugai ar asmeniniai norai, o rinkdamiesi būsimą profesiją, paaugliai atsižvelgia į asmeninius ar visuomenės poreikius bei finansinio stabilumo svarbą. Kalbėdami apie būsimos šeimos planavimą, respondentai akcentuoja laiką, per kurį norėtų tai įgyvendinti. Ištyrus respondentų ateities projektavimo gebėjimus, galime matyti, kad visi respondentai turi išsikėlę tam tikrus tikslus. Vieniems respondentams didelius tikslus lengviau pasiekti juos skaidant į mažesnius. Tuo tarpu kiti respondentai galutinį tikslą išsikelia įvertindami savo galimybes, atsižvelgdami į atsirandančias baimes ar remdamiesi per laiką įgauta patirtimi. Siekiant atskleisti ryšį tarp kaimo bendruomenėse gyvenančių paauglių lyderystės ir ateities projektavimo gebėjimų, buvo ištirta, kad dauguma respondentų išskirtų lyderio savybių gali būti priskiriamos kelioms ateities projektavimo teorijoms.
Introduction. Adolescents living in rural communities very often rely on examples from the immediate environment, so it is not uncommon for young people in late adolescence (from the age of 17) to take up a profession represented by their parents or other people close to them. Also, many decisions they make considering the opinions of friends or the society. It is important to mention that the attitude of adolescents living in rural communities to the design of their personal future is also determined by their own activity and desire to improve. Teenagers who participate in community activities spend most of their time with other members of the community, so the values they instill become very important for the adolescent’s future. By sharing their experiences, seniors help teens achieve their goals and develop leadership qualities that will help them adapt to society in the future. Research problem. What leadership traits adolescents living in rural communities distinguish and how do they project their personal future? Object of the research. Leadership traits and future orientation of adolescents living in rural communities. The aim of the research. To reveal leadership traits and personal future orientation of adolescents living in rural communities. The methodology. During the research was conducted an in-depth semi-structured interview. In the research were interviewed adolescents (17-21 years old) living in rural communities. The questions identified for the principles of personal future orientation were formed on the basis of the personal future orientation skills questionnaire presented in the dissertation “The Development of Future Orientation: Underpinnings and Related Constructs” (Sarah J. Beal, 2011). The questions identified for adolescent’s leadership traits were developed based on the B. M. Bass and B. J. Avolis (1995) Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). The results (findings). The research revealed that the leadership qualities of adolescents living in rural communities can be divided into three groups: attitudes towards themselves, attitudes toward others and attitudes toward work. The research also highlighted areas that adolescents prioritize when planning for their future: education, profession, and family. According to the respondents, parents, friends, or personal desires have the greatest influence on the choice of education, and teenagers consider personal or social needs and the importance of financial stability when choosing a future profession. When it comes to planning for a family, respondents emphasize the amount of time they would like to implement it. Examining the respondents ’future design skills, we can see that all respondents have set certain goals. For some respondents, large goals are easier to achieve by breaking them down into smaller ones. Other respondents set the goal by assessing their options, considering emerging fears, or drawing on experiences gained over time. To reveal the relationship between the leadership and future design abilities of adolescents living in rural communities, it was investigated that most of the leadership qualities singled out by respondents can be attributed to several future design theories.