Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/101841
Type of publication: master thesis
Field of Science: Vadyba / Management (S003)
Author(s): Skarupskaitė, Ieva
Supervisor: Pilelienė, Lina
Title: Jutiminio marketingo elementais pagrįstas gaiviojo gėrimo pakuotės kūrimas
Other Title: The development of a soft drink packaging based on sensory marketing elements
Extent: 120 p.
Date: 29-Nov-2019
Keywords: Jutiminis marketingas;Pakuotė;Vartotojas;Sensory marketing;Packaging;Consumer
Abstract: Baigiamojo darbo tikslas - nustatyti gaiviojo gėrimo pakuotės savybes, svarbiausias vartotojams, remiantis jutiminiu marketingu. Teorinėje darbo dalyje aptariamos jutiminio marketingo ir produkto pakuotės sampratos, apibūdinami jutiminio marketingo elementai, analizuojama pakuotės reikšmė marketinge bei jos atliekamos funkcijos, aprašoma pakuotės dizaino svarba ir jos daroma įtaka vartotojams. Analitinėje darbo dalyje analizuojami gėrimų pakuočių pavyzdžiai, kuriuose naudojami jutiminio marketingo elementai, aptariami dviejų kokybinių tyrimų - fokus grupės diskusijos bei conjoint analizės – rezultatai. Atliktų tyrimų rezultatai parodė, jog gaiviojo gėrimo pakuotė yra svarbus veiksnys, turintis įtakos vartotojų pirkimo sprendimo priėmimui. Tyrimuose dalyvavusių asmenų nuomone, vieni iš svarbiausių gaiviojo gėrimo pakuotės elementų yra jos spalva, forma bei grafiniai elementai. Tyrimais taip pat nustatyta, kad vartotojams gaiviojo gėrimo pakuotės Lietuvoje nėra pakankamai išvaizdžios, įdomios ir originalios. Projektinėje darbo dalyje, remiantis tyrimų metu gautais rezultatais, pateikiamos vartotojui vizualiai patraukliausios ir mažiausiai patrauklios gaiviojo gėrimo pakuotės koncepcijos, siūlomi gaiviojo gėrimo pakuotės kūrimo / tobulinimo sprendimai, atsižvelgiant į gaiviojo gėrimo pakuotės savybes (požymius) ir naujas technologijas.
The aim of work – to identify the characteristics of a soft drink packaging that are most important to consumers based on sensory marketing. The theoretical part of the paper discusses about the concepts of sensory marketing and product packaging, describes the elements of sensory marketing, analyzes the significance of packaging in marketing and packaging functions, describes the importance of packaging design and its impact on consumers. The analytical part of the paper analyzes beverage packaging samples which feature elements of sensory marketing, discusses the results of two qualitative researches – focus group discussion and conjoint analysis. Research has shown that soft drink packaging is an important factor influencing consumer purchasing decision. According to the study participants, the most important elements of a soft drink packaging are its color, shape and graphic elements. Studies have also shown that soft drink packaging in Lithuania is not sufficiently attractive, interesting and original to consumers. The project part of the paper, based on the research results, presents the most visually appealing and least attractive soft drink packaging concepts to the customer and offers solutions for a soft drink packaging design / improvement, taking into account soft drink packaging properties (features) and new technologies.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/101841
Appears in Collections:2019 m. (EVF mag.)

Files in This Item:
ieva_skarupskaite_md.pdf2.45 MBAdobe PDF   Until 2024-11-29View/Open
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

103
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

42
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.