FTIR spektroskopijos taikymas variklinių alyvų analizei
Author |
---|
Petrikas, Nerijus |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2025 | 22 | 525 | 531 |
Prižiūrint automobilį svarbu laiku keisti variklio alyvą. Eksploatuojant automobilį keisti variklio alyvą yra rekomenduojama kas 10000–15000 km. Didėjant kilometražui ir nekeičiant alyvos laiku, pradeda mažėti alyvos tepimo savybės. Kuo mažiau tepami visi variklio komponentai, tokie kaip: cilindrų sieneles, stūmokliniai žiedai, dujų paskirstymo mechanizmas, tuo labiau mažėja variklio tarnavimo laikas. FTIR spektroskopija galima nustatyti, kurie alyvos produktai atsiranda eksploatuojant automobilį ir kaip kinta jų kiekis vis didėjant kilometražui. FTIR spektroskopija yra ištiriamas antioksidantų, vandens, oksidacijos, suodžių, nitratų, sulfatų, glikolio, AW (anti-wear) ir degalų kiekis alyvoje. Atliekant šį tyrimą sutaupoma laiko ir tiksliai išsiaiškinama, kurį alyvos parametrą nagrinėti detaliau. Alyva buvo naudojama nauja ir pirktas reikalingas kiekis to pačio gamintojo. Pravažiavus eksploatacinį laikotarpį (10000 km) buvo pakeista alyva. Gavus rezultatus matoma, kad alyvoje nuo pat pirmų tūkstančių kilometrų atsiranda glikolis iroksidai. Oksidų kiekis priklauso nuo eksploatavimo sezono, važiavimo režimų bei degiojo mišinio teisingo uždegimo. Kuo automobiliu važiuojama agresyviau-aukštesniais sūkiais, žemomis pavaromis, tuo oksidų kiekis didėja labiau. Taip pat jeigu važinėjama su netvarkinga uždegimo sistema, alyvoje taip pat padidėja oksidų kiekis. Glikolis automobilyje atsiranda dėl kelių priežasčių. Tai variklio bloko ir variklio galvos tarpinės defektas ar net variklio galvos ir variklio bloko paviršiaus išsikraipymas. Keičiant alyvąreikėtų atsižvelgti ne tik į pravažiuotą kilometražą, bet ir eksploatavimo laikotarpį, važiavimo režimus irvariklio būklę.
Proper vehicle maintenance requires timely engine oil changes. It is recommended to change engine oil every 10,000 km during vehicle operation. As mileage increases and oil is not changed on time, its lubrication properties begin to deteriorate. The less lubrication provided to essential engine components, such as cylinder walls, piston rings, and the valve timing mechanism, the shorter the engine’s lifespan. FTIR spectroscopy allows for the identification of oil degradation products that emerge during vehicle operation and tracks changes in their concentrations as mileage increases. This method analyzes the presence of antioxidants, water, oxidation products, soot, nitrates, sulfates, glycol, anti-wear (AW) additives, and fuel in the oil. The study enables time-efficient analysis and precise determination of which oil parameters require further investigation. After an operational period of 10,000 km, the oil was changed. The results indicate that glycol and oxidation products appear in the oil from the very first thousands of kilometers. The concentration of oxidation products depends on seasonal conditions, driving modes, and the proper ignition of the air-fuel mixture. More aggressive driving—at higher RPMs and lower gears—leads to an increased presence of oxidation products. Additionally, a malfunctioning ignition system contributes to higher oxidation levels in the oil. Glycol contamination in engine oil can occur due to several factors, including defects in the cylinder head gasket or deformation of the engine block and cylinder head surfaces. When changing oil, it is essential to consider not only the mileage but also the operating period, driving conditions, and engine condition.
Conference | ||||
---|---|---|---|---|
2025-03-10 | 2025-03-10 | Universiteto g. 10, Akademija, Kauno r. | LT |