“Ekspertinės motinystės“ vaidmuo neuroskirtingų vaikų įtraukčiai į bendrojo ugdymo programas
Valužytė, Laura |
Šio magistro baigiamojo darbo tikslui įgyvendinti buvo pasirinkti šie metodai: mokslinės literatūros analizė ir kokybinis tyrimo dizainas, kurio metu buvo taikomas pusiau struktūruoto interviu metodas. Informantų atrankai buvo pasirinkti patogiosios ir sniego gniūžtės atrankos metodai. Tyrime dalyvavo 9 mamos-ekspertės, atitinkančios atrankos kriterijus. Interviu metu gauti rezultatai buvo kategorizuoti į grupes: veiksniai, paskatinę motinas tapti motinomis-ekspertėmis; ekspertinės motinystės iššūkiai bei nauda, auginant ir ugdant neurologinių raidos sutrikimų turinčius vaikus BU mokykloje bei motinų-eksperčių subjektyviai vertinamas vaidmuo vaiko įtraukties procesui į BU mokyklas. Empirinio tyrimo rezultatai atskleidžia motinų-eksperčių patirtis apie tai, kad BU mokyklos nėra pasiruošusios užtikrinti sėkmingą įtraukties procesą vaikams, turintiems specialiųjų ugdymo(si) poreikių. Nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. įsigaliojo švietimo įstatymo papildymas, jog įtraukusis ugdymas bei specialiųjų ugdymosi poreikių užtikrinimas turi būti teikiamas visose privalomąjį ir visuotinį švietimą teikiančiose mokyklose, tačiau trūkstant finansinių ir žmogiškųjų išteklių, sėkminga vaikų įtrauktis įgyvendinama tik teoriniu lygmeniu. Mokykloms nepasiruošus tinkamai įgyvendinti įstatymo, motinų-eksperčių aktyvus įsitraukimas į vaiko ugdymo(si) procesą gali užtikrinti sėkmingesnę vaiko įtrauktį į BU mokyklą ir padėti ugdymo įstaigoms įvairiapusiškai atliepti specialiųjų ugdymosi poreikkių turinčių vaikų įtrauktį. Tyrimas atskleidžia šiuos svarbiausius ekspertinės motinystės iššūkius: mamoms sudėtinga derinti ekspertės ir mamos vaidmenis, jaučiamas neigiamas požiūris iš mokyklos bendruomenės, vadovaujantis išankstinėmis nuomonėmis ir vyraujančiais stereotipais. Tačiau bendrojo ugdymo įstaigos, priimančios motinų-eksperčių žinias ir rekomendacijas, daug efektyviau pritaiko ugdymo procesą vaikams su neurologiniais raidos sutrikimais ir užtikrina sėkmingesnę vaiko įtrauktį į ugdymo(si) procesą, siekiant kuo geresnių akademinių rezultatų.
To achieve the purpose of this master's final thesis, the most relevant theoretical and empirical research methods were chosen: analysis of scientific literature and qualitative research using a semi-structured interview method. For respondent selection, convenience, criterion-based, and snowball sampling methods were used. The research sample consisted of 9 expert mothers who met the study criteria. The interview results were categorized into groups: factors that motivated mothers to become expert mothers, the challenges and benefits of expert motherhood while raising and educating children with neurodevelopmental disorders in general education schools, and the subjectively perceived role of expert mothers in their child's inclusion process into general education schools. The empirical findings reveal that general education schools are not adequately prepared to ensure a successful inclusion process for children with special educational needs. As of September 1, 2024, an amendment to the Education Act came into effect, stating that inclusive education and support for special educational needs must be provided in all schools offering compulsory and universal education. However, due to a lack of financial and human resources, successful inclusion remains only at the theoretical level. Because schools are not fully prepared to implement the law effectively, the active involvement of expert mothers in their children's education process ensures successful inclusion into general education schools and helps educational institutions better adapt to the needs of children with special needs. The research reveals the challenges of expert motherhood: mothers struggle to balance the roles of expert and parent, and they often face negative attitudes from school communities based on preconceived notions and prevailing stereotypes. However, general education institutions that accept and apply the knowledge and recommendations of expert mothers adapt the educational process for children with neurodevelopmental disorders more effectively and ensure their successful inclusion in learning, aiming for the best possible academic outcomes.