Lietuvos sporto gimnazijų mokinių motyvacija sportuoti
Krasnova, Anastasija |
Sporto gimnazijos yra specializuotos mokyklos, kurios yra pritaikytos moksleiviams, kurie domisi sportu, siekia aukšto meistriškumo ir nori visą tai derinti su akademiniais pasiekimais ir intensyviomis fizinėmis veiklomis. Daugelis atliktų tyrimų koncentruojasi į išsamią jaunųjų ir suaugusių sportininkų motyvacijos analizę skirtingose sporto šakose, tačiau motyvacijos ypatumai bendrojo ugdymo mokyklų mokinių sportuoti yra nepakankamai ištirti, ypač atsižvelgiant į jų motyvų įvairovę. Todėl šie tyrimai siekia atsakyti, kokie motyvai – išoriniai ar vidiniai – daugiau veikia skirtingų lyčių, amžiaus grupių ir sporto šakų mokinių sportinę motyvaciją. Todėl yra aktualu gilintis ir išsiaiškinti Lietuvos sporto gimnazijų mokinių motyvacijos sportuoti ypatumus, atsižvelgiant į sportuojančiųjų lytį, amžių ir sporto šakos specifiškumą. Tyrimo objektas – mokinių motyvacija sportuoti. Tyrimo tikslas – atskleisti Lietuvos Sporto gimnazijų mokinių motyvaciją sportuoti amžiaus, lyties ir sporto specifiškumo aspektu. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, anketinė apklausa, statistinė tyrimo duomenų analizė. Tyrimo duomenims apskaičiuoti taikyta SPSS 29 versijos programa. Tyrimo imtis. Anketinėje apklausoje dalyvavo 116 mokinių iš Panevėžio Raimundo Sargūno, Vilniaus Ozo ir Šiaulių sporto gimnazijų. Mokinių amžius svyravo nuo 14 iki 18 metų (N=116). Rezultatai – Lietuvos sporto gimnazijų mokinių vidinės, išorinės motyvacijos ir amotyvacijos sportuoti ypatumai buvo lyginami keliais aspektais. Panevėžio Raimundo Sargūno sporto gimnazijos merginų vidinė motyvacija ir visos jos subskalės (VM sužinoti, VM siekti tobulumo ir VM patirti) rangų vidurkiai buvo aukštesni už vaikinų, skirtumas matomas esminis (p<0,01–0,005). Didesnis amotyvacijos pasireiškimas šioje gimnazijoje yra būdingas vaikinams (p<0,05). Vilniaus Ozo gimnazijoje vaikinai labiau nei merginos yra linkę pasiduoti išorinei motyvacijai identifikuotis, susitapatinti. Šiaulių sporto gimnazijoje statistiškai reikšmingų skirtumų tarp grupių nebuvo nustatyta. Amžiaus aspektu nustatyta, kad Panevėžio Raimundo Sargūno sporto gimnazijos 17–18 metų amžiaus grupės mokinių vidinė motyvacija siekti tobulumo buvo reikšmingai aukštesnė palyginus su 14–16 metų amžiaus grupės mokiniais (p<0,05). Likę subskalių rangų vidurkiai pagal amžių tirtose mokyklose statistiškai reikšmingai nesiskyrė. Atsižvelgus į sportinės veiklos specifiškumą nustatyta, kad Vilniaus Ozo gimnazijoje dvikovos sporto šakų atstovai labiau negu individualių ir komandinių sporto šakų atstovai yra linkę pasiduoti išorinės motyvacijos tiesioginiam išoriniam reguliavimui. Šiaulių sporto gimnazijoje individualių sporto šakų atstovai surinko statistiškai reikšmingai aukštesnius išorinės motyvacijos tiesioginio išorinio reguliavimo subskalės balus lyginant su komandinėmis ir dvikovos sporto šakomis (p<0,05). Išvados – Panevėžio Raimundo Sargūno sporto gimnazijos ir Vilniaus Ozo gimnazijos mokinių vidinės, išorinės motyvacijos ir amotyvacijos sportuoti ypatumai priklauso nuo mokinių lyties. Panevėžio Raimundo Sargūno sporto gimnazijos 17–18 metų amžiaus grupės mokiniai pasižymi aukštesne vidine motyvacija siekti tobulumo lyginant su 14–16 metų amžiaus grupės mokiniais. Vilniaus Ozo gimnazijoje dvikovos sporto šakų atstovai labiau negu individualių ir komandinių sporto šakų atstovai išreiškia aukštesnį išorinės motyvacijos tiesioginį išorinį reguliavimą. Šiaulių sporto gimnazijos individualių sporto šakų atstovai yra linkę labiau pritarti išorinės motyvacijos tiesioginio išorinio reguliavimo subskalės teiginiams, negu komandinių ir dvikovos sporto šakų atstovai.
Sports gymnasiums are specialized schools invented for students who are passionate about sports, strive for high excellence, and wish to balance it all with academic achievements and intense physical activities. Many research studies often concentrate on comprehensive analysis of motivation among adolescent and adult athletes from various sports disciplines. However, the specific motivation among students from general education institutions to engage in sports is insufficiently explored, especially considering the diversity of their motives. Therefore, these studies aim to determine which motives, internal or external, influence the sports motivation of students from different genders, age groups, and sports disciplines. As a result, it is desirable to explore the peculiarities of motivation to participate in sports among Lithuanian sports gymnasiums students based on gender, age, and the uniqueness of sports disciplines. Object of research. Motivation to engage in sports among students. The aim of the research. To reveal the peculiarities of motivation to participate in sports among Lithuanian sports gymnasiums students based on gender, age, and the uniqueness of sports disciplines. Methods of research. Analysis of scientific literature, questionnaire survey, statistical analysis of research data. SPSS program version 29 was used to calculate the data of the study. The research sample. In the questionnaire survey, students participated from the Raimundas Sargūnas School in Panevėžys, the Ozo School in Vilnius, and the Sports Gymnasium in Šiauliai. The age of the students ranged from 14 to 18 years old (N=116). The results of the study. The internal, external motivations, and amotivation tendencies for sports among students of Lithuanian sports gymnasiums were compared in several aspects. Internal motivation ant all its sub-scales (intrinsic motivation to know, intrinsic motivation to accomplish, and intrinsic motivation to experience) among girls at Panevėžys Raimundas Sargūnas sports gymnasium had higher average ranks than boys, with significant difference (p<0,01–0,005). A greater manifestation of demotivation in this gymnasium is characteristic of boys (p<0,05). At Vilnius Ozo gymnasium, boys are more inclined than girls to succumb to external motivation, to identify and affiliate themselves. No statistically significant differences between groups were found at Šiauliai sports gymnasium. In terms of age, it was found that internal motivation to accomplish among students aged from 17 to 18 years at Panevėžys Raimundas Sargūnas sports gymnasium was significantly higher compared to students aged from 14 to 16 years (p<0,05). Average ranks of other sub-scales by age in the surveyed schools did not differ significantly. Considering the specifics of sport activities, it was found that representatives of combat sports at Vilnius Ozo gymnasium are more likely than representatives of individual and team sports to succumb to direct external regulation of external motivation. Representatives of individual sports at Šiauliai sports gymnasiums scored significantly higher scores on the direct external regulation of extrinsic motivation subscale compared to team on combat sports (p<0,05). Conclusion. The internal, external motivations, and demotivation tendencies for sports among students of Panevėžys Raimundas Sargūnas sports gymnasium and Vilnius Ozo gymnasium depend on the student’s gender. Students aged 17–18 at Panevėžys Raimundas Sargūnas sports gymnasium demonstrate high internal motivation to accomplish compared to students aged 14–16. Representatives of combat sports at Vilnius Ozo gymnasium express a higher direct external regulation of extrinsic motivation compared to representatives of individual and team sports. Representatives of individual sports at Šiauliai sports gymnasium are more inclined to succumb to direct external regulation of extrinsic motivation compared to representatives of team and combat sports.