Skaitmeninės vaizdakaitos naudojimas komunikacijoje
Šveckytė, Ieva |
Šiandieniniame pasaulyje vis sparčiau vyksta skaitmenizacija. Medijoms keliantis į skaitmeninę erdvę nesunku pastebėti, kokią svarbą įgauna vizualinė komunikacija. Žmonės linkę ne tik tikėti tuo, ką mato, bet ir taip greičiau įsisavinti informaciją. Deja, spartūs mediatizacijos procesai ne visuomet užtikrina informacinį saugumą. Iškyla grėsmės kibernetiniam bei asmens duomenų saugumui, didėja manipuliacijos potencialas. Tobulėjant dirbtiniam intelektui bei iškylant tokioms technologijoms kaip sintetinė vaizdakaita, svarbu išlikti budriems bei nenumoti ranka į medijų ir vizualinį raštingumą, kuris skaitmeniniame amžiuje itin svarbus. Šio darbo objektas – sintetinės vaizdakaitos naudojimas vizualinėje komunikacijoje. Darbo problema – sintetinės vaizdakaitos pritaikymo vizualinėje komunikacijoje galimybių bei manipuliacijos potencialo balansas. Darbo tikslas – išnagrinėjus konkrečius sintetinės vaizdakaitos pavyzdžius įvertinti, kokios šios technologijos panaudojimo galimybės bei grėsmės vizualinėje komunikacijoje. Šiam tikslui pasiekti pasirinktas lyginamosios atvejų analizės metodas, mokslinės literatūros bei antrinių duomenų analizė. Šio metodo dėka galima įvertinti sintetinės vaizdakaitos panaudojimo galimybes vizualinėje komunikacijoje tiek aprašomuoju, tiek analitiniu būdais. Aprašomoji analizė leidžia palyginti skirtingus atvejus bei nustatyti jų panašumus ir skirtumus, o analitinė – numatyti galimas grėsmes, tikslus bei pateikti rekomendacijas. Teorinėje darbo dalyje vykdoma mokslinės literatūros apžvalga, kurioje aptariami visuomenės mediatizacijos ir skaitmenizacijos procesai bei vizualinės komunikacijos iškilimas. Antrojoje teorijos dalyje plačiau kalbama apie dirbtinį intelektą: aptariamos mašininio bei giliojo mokymosi ypatybės, algoritmai, kurių pagalba sukurta sintetinė vaizdakaita. Trumpai paaiškinus techninius sintetinės vaizdakaitos aspektus, aptariamos šios technologijos panaudojimo galimybės bei grėsmės. Dėmesys skiriamas ir šios technologijos aptinkamumo problemai aptarti. Tiriamojoje darbo dalyje lyginamos sintetinės vaizdakaitos. Visi pasirinkti pavyzdžiai priklauso skirtingoms kategorijoms. Darbe aptariamos šios sintetinės vaizdakaitos: politinės, naudojamos reklamos ir kino industrijoje, populiariojoje kultūroje, pornografijoje bei kuriant mėgėjišką turinį. Sintetinės vaizdakaitos lyginamos pagal technologijos panaudojimo tipą, realistiškumą, esamą ar numatomą tikslą, manipuliacijos ir kitų grėsmių potencialą. Palyginus devynis skirtingus atvejus nustatyta, jog net ir megėjiškos sintetinės vaizdakaitos turi potencialo 5
skleisti dezinformaciją socialiniuose tinkluose. Be to, nors didžiausią baimę kelią politinėje komunikacijoje naudojamos sintetinės vaizdakaitos, iki virtimo nauju propagandos ginklu šiai technologijai dar toli. Įdomu tai, jog kai kurie politikai sintetines vaizdakaitas jau dabar naudoja savo politinėse kampanijose. Mažiausiai grėsmės keliančios sintetinės vaizdakaitos – naudojamos reklamos ir kino industrijose. Tai pigus ir efektyvus marketingo žingsnis. Ši technologija pavojingiausia politikams ir populiariosios kultūros atstovams. Nevaldomai plinanti sintetinių vaizdakaitų pornografija gali ne tik nepataisomai sugadinti žmogaus reputaciją, tačiau ir kelia didelį pavojų jo duomenų ir jo paties saugumui. Sintetinių vaizdakaitų manipuliacijos ir kitų grėsmių potencialas pilnai priklauso nuo produkto realistiškumo ir tikslo, kuriam įrašas buvo sukurtas.
In today’s world, the digitization of society is rapidly increasing. As mediatization processes develop, it is easy to see the importance of visual communication. People tend to believe what they see. They absorb information faster while using their visual memory. Unfortunately, rapid mediatization processes do not always ensure information security. Since the rise of the visual content in communication, many threats to cybersecurity occurred. It is easier to manipulate people with visual content. Moreover, with the development of artificial intelligence and the emergence of technologies such as „Deepfake“, it is important to remain vigilant and acknowledge the importance of media and visual literacy, which is crucial in the digital age. The object of this study is the use of „Deepfake“ technology in visual communication. The problem of this study – finding the balance between manipulation and opportunities in „Deepfake“ technology. The aim of this thesis is to evaluate the possibilities and threats of using this technology in visual communication. The evaluation is made by examining specific examples of „Deepfake“ technology. To achieve this goal, the method of comparative case study, along with the literature source and the secondary data analysis was chosen. The comparative case study is done in descriptive and analytical ways. The descriptive analysis allows us to compare different cases and identify their similarities and differences. The analytical analysis helps to notice potential threats, estimate the levels of manipulation, and provide recommendations. In the theoretical part of the thesis, literature source analysis along with the secondary data analysis is used to understand the processes of mediatization and digitization of society. Furthermore, the rise and development of visual communication are discussed. The second part of the theoretical section is about artificial intelligence. The features of machine and deep learning are discussed in detail. It also explains the creation of „Deepfake“ technology and more technical parts of it. After a brief explanation of the technical aspects of „Deepfake technology“, the possibilities and threats of using it in communication are discussed. The issue of detecting deepfakes is also acknowledged in detail. In the practical part of the thesis, different cases of „Deepfake“ technology are discussed and compared. All selected examples belong to different categories. The study presents the following deepfakes: political, the ones that are used in the commercials and film industry, popular 7
culture, deepfake pornography, and amateur deepfakes. These cases are compared according to the category they belong in and the following qualities: the quality of the video, known or expected purpose, the potential for manipulation, and other threats. The comparison of nine different cases shows that even amateur deepfakes have the potential to spread fake news on social media. However, although the greatest fear is caused by the use of deepfakes in political communication, the technology is not yet developed enough to become a real weapon of propaganda. Surprisingly, some politicians are already using „Deepfake“ technology in their political campaigns. The least damaging deepfakes are used in the commercials and film industry. It is a cheap and effective marketing choice. This technology is the most dangerous for politicians and the advocates of popular culture. It is important to note that the uncontrolled spread of deepfake pornography can not only irreparably damage one‘s reputation, but also make a serious threat to the security of one‘s data and safety. The potential for manipulation while using deepfakes, along with other threats that occur, depends entirely on the quality of the deepfake and the purpose for which it was created.