Autistiškų tėvų patirtys ugdant socialinius įgūdžius savo autistiškiems vaikams: biheviorizmo ir neuroįvairovės perspektyvos
Mitė, Jurgita |
Tyrimo problema. Analizuojant Lietuvos ir užsienio mokslinius šaltinius, stebimas mokslinių tyrimų apie autistiškų tėvų patirtis renkantis socialinių įgūdžių ugdymo metodus savo autistiškiems vaikams trūkumas. Tyrimo klausimai. Kokie yra autistiškų vaikų socialinių įgūdžių ypatumai? Kaip suprantamas bihevioristine ir neuroįvairovės teorijomis grindžiamas socialinių įgūdžių ugdymas autistiškiems vaikams? Kokiomis teorijomis grindžiamą socialinių įgūdžių ugdymą renkasi autistiški tėvai savo autistiškiems vaikams? Kaip logopedai galėtų ugdyti autistiškų vaikų socialinius įgūdžius? Tyrimo objektas. Autistiškų tėvų patirtys renkantis prioritetus ugdant autistiškų vaikų socialinius įgūdžius. Tyrimo tikslas. Atskleisti autistiškų tėvų patirtis renkantis prioritetus ugdant autistiškų vaikų socialinius įgūdžius. Tyrimo metodai. Mokslinės literatūros analizė, pusiau struktūruotas interviu, teminė analizė. Pagrindiniai tyrimo rezultatai bei išvados. Autistiški tėvai savo autistiškų vaikų socialinių įgūdžių ugdymą grindžia neuroįvairovės nuostatomis. Tyrimo dalyviai interviu metu nurodė, kad autistiškiems vaikams būtina užtikrinti saugią ugdymosi aplinką, gerbti kiekvieno vaiko savitumą, atsižvelgti į vaiko sensorinį profilį, domėjimosi sritis, specialiuosius interesus. Suaugę autistiški asmenys teigė, kad kaip efektyviausias ugdymosi priemones mato vizualines priemones, vaizdo modeliavimą, simuliacinius žaidimus natūralioje aplinkoje. Taip pat autistiški asmenys mini tėvų ir specialistų tarpusavio bendradarbiavimo ir saviadvokacijos svarbą.
Research problem. Analyzing Lithuanian and foreign scientific sources reveals a lack of research on the experiences of autistic parents in choosing social skills development methods for their autistic children. Research questions. What are the characteristics of social skills in autistic children? How is behaviorist and neurodiversity theories-based social skills development understood for autistic children? What theories do autistic parents rely on when choosing social skills development strategies for their autistic children? How could speech therapists foster social skills in autistic children? Research subject. Experiences of autistic parents in selecting priorities for developing social skills in autistic children. Research aim. To reveal the experiences of autistic parents in choosing priorities for developing social skills in autistic children. Research methods. scientific literature analysis; semi-structured interview, thematic analysis Main research results and conclusions. Autistic parents base their autistic children's social skills development on the neurodiversity approach. During the interview, the study participants emphasized that for autistic children, it is essential to ensure a safe learning environment, respect each child's individuality, and consider their sensory profile, interests, and special interests. Adult autistic individuals stated that the most effective learning tools are visual aids, video modeling, and real life simulation games on natural environments. They also highlighted the importance of collaboration between parents and professionals, as well as self-advocacy.