Plakatas Lietuvoje: tarp meno ir socialinės reklamos
Ulvydaitė, Deimantė |
Objektas – Lietuvos reklaminiai plakatų menas ir socialinis vaidmuo visuomenėje. Problema - reklaminiai plakatai yra ne vien tik reikšminga vizualinės kultūros forma, bet ir įdomus Lietuvos visuomenės vystymosi, vertybių bei identiteto rodiklis. Jų turinys gali apimti sveiką gyvenseną, aplinkosaugą, kultūrą, švietimą ir kitus socialiai reikšmingus aspektus. Anksčiau, jie atspindėjo visuomenės nuostatas, vertybes ir pokyčius, prisidėdami prie svarbių socialinių klausimų diskusijų. Reklaminiai plakatai dažnai tampa ne tik priemone, skatinančia pardavimus, bet ir svarbiu įrankiu, kuris formuoja ir atspindi visuomenės pasaulėžiūrą bei vertybes. Technologijų augimo sparta ir socialinių tinklų populiarumas pastaraisiais metais lėmė reklamos persikėlimą į skaitmeninę erdvę ir reklaminio turinio gausą. Reklaminio turinio internete vis daugėja, o jos turinys darosi vis įvairesnis. Tai iškelia klausimą, ar, ir kokiu būdu reklaminiai plakatai atspindi Lietuvos visuomenės pokyčius, vertybes ir identitetą, keičiantis kultūriniam ir istoriniam kontekstui ir koks jų socialinis vaidmuo. Tikslas – Analizuoti kaip Lietuvos reklaminiai plakatai evoliucionavo. Įvertinti reklaminių plakatų reikšmę kaip kultūrinės ir socialinės sąveikos formavimo priemonės Lietuvos kontekste ir patikrinti, ar jie vis dar atlieka socialinį vaidmenį. Tyrimo metodai – darbas sudarytas iš teorinės ir tyrimo dalių. Pirmoje teorinėje dalyje nagrinėjami šaltiniai susiję su Lietuvos reklaminiais plakatais skirtingais periodais, reklama bendrąja prasme. Apžvelgta, kokie dizaino elementai, tematika ir kalba buvo naudojami skirtinguose istoriniuose perioduose. Surinkta teorija leidžia suprasti kokią įtaką skirtingi istoriniai periodai darė plakatų menui ir jų skleidžiamai žinutei. Antroje teorinėje dalyje tiriamas socialinis plakatas, šiuolaikinės tendencijos ir socialinis vaidmuo Lietuvos reklamoje. Antroje dalyje buvo atliktas kiekybinis tyrimas, anketinė apklausa. Anketinės apklausos pagalba, buvo surinkti duomenys iš 113 respondentų. Šis tyrimas padėjo išsiaiškinti, kokie reklaminiai plakatai labiausiai patraukia žmonių dėmesį ir kokia jų nuomonė apie socialinį vaidmenį Lietuvos reklaminiuose plakatuose. Tyrimo rezultatai – Lietuvoje reklaminiai plakatai vis dar yra plačiai naudojami ir šis komunikacijos būdas išlieka aktualus ir efektyvus. Žmonėms tiek komercinė, tiek socialinė reklama atrodo naudinga ir efektyvi. Lauko reklama, reklaminiai plakatai atkreipia žmonių dėmesį savo spalvomis, iliustracijomis ir skleidžiama žinute. Socialinės reklamos veiksmingumas priklauso nuo jos pagrindinės minties ir aktualumo.
The object – Lithuanian advertising posters and its social role in society. The problem - advertising posters are not only a significant form of visual culture, but also an interesting indicator of the development, values and identity of Lithuanian society. Their content may include healthy lifestyle, environmental protection, culture, education and other socially significant aspects. In the past, they reflected society's attitudes, values and changes, contributing to discussions of important social issues. Advertising posters often become not only a means of promoting sales, but also an important tool that shapes and reflects society's worldview and values. The speed of technological growth and the popularity of social networks in recent years have led to the move of advertising to the digital space and the abundance of advertising content. Advertising content on the Internet is increasing and its content is becoming more and more diverse. This raises the question of whether and in what way advertising posters reflect the changes, values and identity of Lithuanian society, as the cultural and historical context changes and what is their social role. The aim - is to analyze how Lithuanian advertising posters have evolved since the restoration of independence. To assess the importance of advertising posters as a means of shaping cultural and social interaction in the context of Lithuania and to check whether they still play a social role. The work consists of theoretical and research parts. The theoretical part examines the development of Lithuanian advertising poster design from the restoration of independence to the present day. It looks at what design elements, themes and language were used in different historical periods. The collected theory allows us to understand the influence of different historical periods on the design of posters and the message they spread. In the second part, a quantitative study, a questionnaire survey, was conducted. With the help of a questionnaire survey, data was collected from 113 respondents. This study helped to find out which advertising posters attract people's attention the most and what their opinion is about the social role of Lithuanian advertising posters. Research results - advertising posters are still widely used in Lithuania and this method of communication remains relevant and effective. People find both commercial and social advertising useful and effective. Outdoor advertising, advertising posters attract people's attention with their colors, illustrations and the message they spread. The effectiveness of social advertising depends on its main thought and relevance.