The music education in early childhood: the integration of traditional Chinese folk music
Wang, Zechen |
Tyrimo aktualumas:muzika vaidina svarbų vaidmenį mažų vaikų ugdyme ir gyvenime, o kiekvienas žmogus patiria tik vieną savo paties vaikystę. Tinkamas muzikinis ugdymas skatina vaikų atminties, suvokimo, vaizduotės ir bendrų gebėjimų, mąstymo ir kitų pažinimo sistemų vystymąsi. Tinkamu laiku gautas muzikinis išsilavinimas yra nepamainoma kiekvieno vaiko visapusiško augimo ir tobulėjimo proceso dalis. Kartu galima ir yra svarbu muzikinį ugdymą susieti ir su kultūrinių žinių, tautinės muzikinės patirties perteikimu.Tyrimo problema:vaikų muzikinis ugdymas šiuo metu Kinijoje yra nepakankamas,tuo pat metu reikia tobulinti kinų liaudies muzikos integraciją į vaikų muzikinį ugdymą.Tyrimo klausimai:• kodėl ir kuo ankstyvosios vaikystės muzikinis ugdymas yra svarbus?• kodėl kai kurie vaikai negauna gero muzikinio išsilavinimo?• kodėl į ankstyvąjį muzikinį Kinijos vaikų ugdymą nepakankamai įtraukiama Kinijos tradicinė liaudies muzika?Tyrimo objektas–kinų tradicinės liaudies muzikos integracija ankstyvame muzikiniame ugdyme.Tyrimo tikslas –išnagrinėti kinųtradicinės liaudies muzikos integravimo į ankstyvąjį muzikinį ugdymą galimybes.Tyrimo uždaviniai:• išanalizuoti dabartinę tradicinės liaudies muzikos situaciją vaikų muzikiniame ugdymeKinijoje;• išsiaiškintitradicinės liaudies muzikos integracijos vaikų muzikiniame ugdyme Kinijoje problemas;• atskleistikinų muzikos mokytojų ir tėvų požiūrį į tradicinį muzikinį ugdymą ankstyvoje vaikystėje, analizuojant empirinio tyrimo duomenis.Tyrimo metodai:mokslinės literatūros ir dokumentų analizė,anketinė apklausa, kiekybinė duomenų analizė.Tyrimo išvados: Kinijoje vis dar yra daug neturtingų ir netolygiai ekonomiškai ir kultūriškai išsivysčiusių vietovių. Kai kuriuose regionuose šiuo metu nėra ankstyvojo muzikinio ugdymo bei muzikos pamokų. Tai lemia ribotas tinkamo vaikų muzikinio ugdymo galimybes, o taip pat tradicinės liaudies muzikos integravime. Iš tyrimo duomenų matyti, kad dauguma jo dalyvių giliai jaučia tradicinę muziką ir mano, kad ji turėtų užimtisavo deramą vietą vaikų muzikiniame ugdyme.
Relevance of the research:music plays an important role in the education and life of young children, and each person experiences only one childhood of their own. Appropriate music education promotes the development of children’s memory, perception, imagination, thinking, and othergeneral and cognitive systems. Timely musical education is an indispensable part of every child’s process of comprehensive growth and development. Concurrent, it is possible and important to link music education with the transmission of cultural knowledgeand national experience. The problem of the research:children’s music education in China is currently insufficient, and at the same time the integration of Chinese folk music into children’s music education needs to be improved.The research questions:•why is music education so important in early childhood?•what are the main benefits of traditional Chinese folk music?•why traditional folk music is not fully included in the early music education of Chinese children?The object of the research –integration of traditional Chinese folk music in early musical education.The aim of the research–to explore the possibilities of integrating Chinese traditional folk music into early music education.The objectives of the research:• to analyse the present situation of traditional folk music in Chinese children’s music education;• to discover the issue of traditional folk music integration in children’s music education in China;•to reveal Chinese music teachers’and parents’approach to the traditional music education in early childhood through the analysis of data from the empirical research.The methodology of the research: analysis of scientific literature and documents, questionnaires, quantitative data analysis.The main findings: there are still many poor and unevenly economically and culturally developed areas in China. In some regions there is currently no early music education and no music classes. This results in very limited opportunities for the proper children’s music education, as also integration of traditional folk music there.It can be seen from the research data that most participants have deep feelings for traditional music and believe that traditional music should takeits place in children’s music education. Only a small number of people disagree with this view.