Greitosios mados poveikis mažinant žalą aplinkai: mados prekės ženklo "Broken Planet" atvejis
Jablonskytė, Eglė |
Greitosios mados poreikis, kelia nemažus susirūpinimus mūsų gyvenamojoje planetoje. Tai vienas ryškiausių mados industrijos padarinių. Vis labiau atsiranda šio žalingo aplinkai proceso alternatyvių siekiant nuostoliams sumažinti. Šioje pozicijoje tvarumas tampa kaip pagrindinis atvejis, norint apsaugoti aplinką. Informatyvumas apie greitąją madą būtinas, tam, kad žmonės būtų įtikinti keisti kasdieninius pasirinkimus. Tvarumo skleidžiama tema, yapč mados industrijoje, turi būti pirmaeilė ir įtikinanti, siekiant pokyčio. Darbo tikslas – išanalizuoti greitosios mados poveikį aplinkai ir žalos mažinimą, remiantis „Broken Planet“ mados prekės ženklu. Darbo objektas – greitosios mados įtaka aplinkai ir žalos mažinimas: mados prekės ženklo „Broken Planet“ kontekste. Siekiant kuo plačiau atskleisti nagrinėjamą temą, naudojama keletas mokslinio tipo metodų. Mokslinės literatūros analizė atliekama teoriniame skyriuje, siekiant išanalizuoti teorinius mados industrijos principus, greitosios mados keliančias problemas, remiantis moksliniais straipsniais. Pateikti alternatyvas, kurios mažintų aplinkos taršą ir keliamą žalą. Antroje baigiamojo darbo dalyje, atliekamas tyrimas, vykdant kokybinę bei kiekybinę turinio analizę, remiantis mados prekės ženklo „Broken planet“ atveju. Rezultatai. Ištyrus „Broken Planet“ kokybiniu tyrimo metodu, mados prekės ženklo socialinius tinklus galime daryti išvadą, jog ženklas šioje platformoje siekia komerciškai pateikti informaciją – norint parduoti produktą. Tačiau jų komunikuojama žinutė ant kurtų drabužių dizainų skleidžia užterštos planetos vaizdus bei motyvuojančius tekstus, jog žmonės imtųsi veiksmų. Išnagrinėjus „Broken Planet“ internetinį puslapį galima buvo rasti daug informacijos kaip organizacija siekia tvarumo ir informuoja apie tai savo vartotojus. Atsižvelgiant į pasirinktos organizacijos strategiją, galime matyti, jog tvarumas yra esminis „Broken Planet“ tikslas. Naudodami tvarias biologiškai perdirbamas medžiagas ir specialius gamybos metodus, organizacija prisideda prie tvaraus vartojimo įpročių bei skatina tokiu būdu vartotojus pasirinkti jų prekinį ženklą ir kartu prisidėti prie aplinkosauginių pokyčių mados industrijoje. Kiekybinis tyrimas atskleidė, jog per pasirinktą imties laikotarpį (2023.04.01 – 2024.04.01) buvo paskelbti 166 įrašai socialiniame tinkle „Instagram“. Iš visų paskelbtų įrašų, 100 buvo tekstai ir vaizdo įrašai, 49 tekstas ir nuotraukos, 17 iš jų tekstas pateikiamas nuotraukoje. Tęsiant kiekybinį tyrimo metodą, buvo tirti drabužių dizainai pagal kontekstus: tekstas, nuotrauka, nuotrauka ir tekstas. Pastebėta, jog dominuojanti kategorija yra tekstas ir nuotrauka (22), kurie kartu sukuria bendrą sąsają, kuri padeda lengviau perteikti norimą žinutę vartotojui. Sekančioje kategorijoje yra rasti 7 drabužių dizainai atitinkantys „Teksto“ kategoriją. Buvo pastebėta, jog šie drabužių dizainai yra ne tokie populiarūs ir paveikūs. Mažiausią dalį drabužių dizainų buvo rasta kategorijos „nuotrauka“ – (3). Toliau buvo nagrinėjama įrašų žinutės komunikacija socialine tinkle „Instagram“, pagal turinio pobūdį nustatytus kriterijus: komercinis, edukacinis, komercinis/edukacinis ir kita. Komercinio pobūdžio įrašų rasta net 145. Tokio pobūdžio įrašuose buvo pateikiama informacija apie naujos drabužių kolekcijos išleidimą, tikslų laiką ir datą. Edukuojančio teksto įrašuose, tiriamojo laikotarpio imtyje, buvo nerasta. Komercinio/edukacinio 4 įrašai. Kategorijoje „Kita“ buvo rasta 17 įrašų. Nagrinėjant su tvarumu susijusius žodžius internetiniame puslapyje, pastebėta, goj labiausiai naudojamas žodis yra „Organic“ (liet. ekologiškas) – 32 kartus, „Sustainability“ (liet. tvarumas)– 21 kartus, „Recycle“ (liet. perdirbti) – 26 pasikartojančius žodžius bei „Nature“ (liet. „Gamta“) buvo rasta 8 šio žodžio panaudojimai.
The demand for fast fashion raises significant concerns on our planet. It is one of the most striking impacts of the fashion industry. There are increasing alternatives to this environmentally harmful process to mitigate its damage. In this context, sustainability becomes a crucial case for protecting the environment. Informing people about fast fashion is essential to convince them to change their daily choices. The topic of sustainability, especially in the fashion industry, must be primary and convincing to achieve change. The aim of this work is to analyze the impact of fast fashion on the environment and ways to reduce harm, based on the "Broken Planet" fashion brand. The subject of the work is the influence of fast fashion on the environment and harm reduction in the context of the "Broken Planet" fashion brand. To comprehensively cover the topic, several scientific methods are used. Scientific literature analysis is conducted in the theoretical section to analyze the theoretical principles of the fashion industry, the problems posed by fast fashion, based on scientific articles, and to present alternatives that reduce environmental pollution and damage. In the second part of the thesis, a study is conducted, performing qualitative and quantitative content analysis based on the case of the "Broken Planet" fashion brand. Results. After investigating "Broken Planet" using qualitative research methods and analyzing the brand's social media, we can conclude that the brand aims to commercially present information on this platform to sell products. However, their communicated message on the designs of the created clothing features images of a polluted planet and motivational texts encouraging people to take action. Analyzing the "Broken Planet" website, a lot of information was found on how the organization strives for sustainability and informs its consumers about it. Considering the chosen organization's strategy, it is clear that sustainability is a fundamental goal of "Broken Planet." By using sustainable, biodegradable materials and special manufacturing methods, the organization contributes to sustainable consumption habits and encourages consumers to choose their brand and thus contribute to environmental changes in the fashion industry. Quantitative research revealed that during the chosen sample period (2023.04.01 – 2024.04.01), 166 posts were published on the social network "Instagram." Of all the published posts, 100 were texts and videos, 49 were texts and photos, and 17 were texts presented in the photo. Continuing the quantitative research method, clothing designs were studied by contexts: text, photo, and text and photo. It was observed that the dominant category is text and photo (22), which together create an overall connection that helps to convey the desired message to the consumer more easily. The next category included 7 clothing designs matching the "Text" category. It was noted that these clothing designs are less popular and effective. The smallest number of clothing designs was found in the "Photo" category (3). Further, the communication of the messages of the posts on the social network "Instagram" was analyzed according to the established criteria: commercial, educational, commercial/educational, and other. There were 145 commercial posts. These posts provided information about the release of new clothing collections, exact times, and dates. There were no educational text posts in the examined period. There were 4 commercial/educational posts. In the "Other" category, 17 posts were found. Examining the sustainability-related words on the website, it was observed that the most used word is "Organic" – 32 times, "Sustainability" – 21 times, "Recycle" – 26 repetitions, and "Nature" was found 8 times.