Švietimo įstaigų ir tėvų funkcijos organizuojant ugdymo procesą šeimoje
Naidaitė, Edita |
Ugdymas(is) šeimoje yra naujas reiškinys Lietuvos švietimo sistemoje, kuris turėtų būti suprantamas kaip savarankiškas pavienio mokymosi formos organizavimo būdas, kai vaikas yra ugdomas šeimos ir bendruomenės aplinkoje, pasitelkiant įvairias mokymosi priemones, leidžiant jam savu tempu, pagal savo poreikius ir pomėgius ugdytis – kelti klausimus ir ieškoti atsakymų į juos. Galimybė rinktis šią ugdymo(si) formą atsirado tik nuo 2020-2021 mokslo metų, tačiau besiugdančiųjų šeimose skaičiai sparčiai auga. Šio baigiamojo darbo tikslas – atskleisti ir išryškinti švietimo įstaigų ir tėvų funkcijas ugdymo(si) šeimoje kontekste, o tyrimo objektas – švietimo įstaigų ir tėvų funkcijos. Darbe atskleidžiama ugdymo(si) šeimoje samprata, palyginamas ugdymo(si) šeimoje teisinis reglamentavimas Europos šalyse ir Lietuvoje, apibrėžiamos švietimo įstaigų ir tėvų funkcijos bei identifikuojami iššūkiai, atsirandantys ugdymo(si) šeimoje proceso įgyvendinimo metu. Teoriniame tyrime atlikta išsami teisinių dokumentų, reglamentuojančių ugdymą(si) šeimoje, analizė padėjo identifikuoti problemos dimensijas, išryškino probleminius klausimus, kurių pagrindu buvo atliekamas empirinis kokybinis tyrimas pritaikant Content (turinio) analizės metodą. Tyrime dalyvavo 15 informantų iš 5 tikslinių grupių. Tėvai perima pagrindinę švietimo įstaigų funkciją – ugdyti vaiką. Ugdymo šeimoje proceso organizavimas nuo vykstančio švietimo įstaigose ženkliai skiriasi. Išanalizavus informantų pateiktus duomenis, identifikuota, kad didžiausi iššūkiai susiję su mokinio žinių patikrinimo ir vertinimo periodiškumo, būdų, proceso organizavimu. Išryškėjo poreikis aiškesnių ugdymosi šeimoje kokybės stebėsenos parametrų įvardinimo. Diskutuotinas dokumentų, kuriuos tėvai ir ugdytinis turi užpildyti ir pateikti ugdymo įstaigai, turinys ir tikslingumas. Bendradarbiavimo stoka tarp įstaigų neužtikrina sklandaus proceso organizavimo ir įgyvendinimo. Nė vienas Lietuvos dienynas nėra pritaikytas ugdymo(si) šeimoje formai, nors viena iš tėvų funkcijų – fiksuoti ugdymo(si) turinį. Informantų pateiktuose duomenyse identifikuota, kad už ugdymo procesą atsakingi tėvai, tačiau jie ir švietimo įstaigos jį suvokia skirtingai.
Education in the family (homeschooling) is a new phenomenon in Lithuanian education system, which should be understood as an independent way of organizing a single form of learning, when a child is educated in a family and community environment, using various learning tools, allowing him/her to develop at his/her own pace, ask questions and look for answers to them. The opportunity to choose this form of education appeared only from the school year 2020-2021, but the number of children being educated in families is growing rapidly. The aim of this thesis is to reveal and highlight the functions of educational institutions and parents in the context of family education (homeschooling), and the object of the research is the functions of educational institutions and parents. The paper reveals the concept of family education (homeschooling), compares the law regulation of this way of learning in European countries and Lithuania, defines the functions of educational institutions and parents, as well as identifies challenges that arise during the implementation of family education (homeschooling). The detailed analysis of the law documents regulating education in family helped to identify the dimensions of the problem, highlighted problematic issues, on the basis of which an empirical qualitative research using the Content analysis method was performed. The study involved 15 informants from 5 target groups. Parents are taking over the main function of educational institutions - to educate their child. The organization of family education (homeschooling) process differs significantly from that of educational institutions. After having analyzed the data provided by the informants, it was identified that the biggest challenges are related to the organization of the periodicity, methods and process of students‘ knowledge testing and assessment. The need for clearer parameters for monitoring the quality of family education (homeschooling) has emerged. The content and expediency of the documents that parents and the student must fill in and submit to educational institution are debatable. The lack of cooperation between institutions does not ensure the smooth organization and implementation of the process. No Lithuanian diary is adapted to the form of education in the family (homeschooling), although one of the functions of parents is to record the content of education. The data provided by the informants identified that parents are responsible for educational process, but they and educational institutions perceive it differentl