Neįgalaus vaiko vaizdinys Marko Haddono romane ,,Tas keistas nutikimas šuniui naktį“
Bendaravičiūtė, Laura |
Magistro darbe analizuojamas neįgalaus vaiko vaizdinys M. Haddono romane ,,Tas keistas nutikimas šuniui naktį.“ Kreipiamas dėmesys į šiame romane autoriaus konstruojamą neįgalaus vaiko vaizdinį, aiškinamasi, kaip jis yra perteikiamas, kokios raiškos priemonės yra naudojamos, kaip reflektuojama negalios problema. Magistro darbo tikslas – atskleisti, koks ir kaip kuriamas neįgalaus vaiko vaizdinys analizuojamame kūrinyje. Darbe remiamasi sociologų, vaikų literatūros tyrinėtojų bei medicinos darbuotojų įžvalgomis bei sociokritikos teorija. Teorinėje dalyje aptariami pagrindiniai sociokritikos principai, kuriais bus remiamasi analizuojant kūrinį, taip pat kalbama apie neįgalaus žmogaus vaizdinį viešojoje erdvėje, taip pat aptariami pagrindiniai neįgalaus personažo vaizdavimo bruožai romane. Analitinėje dalyje atskleidžiamas neįgalaus vaiko vaizdinys, aptariamas jo santykį su savimi pačiu, su šeima ir visuomene. Nagrinėjamas pasakojimo būdas, kalbama apie veikėjų bendravimą, parodomi jų tarpusavio santykiai bei aptariami knygoje išryškinami vertybiniai požiūriai, problemos. Daroma prielaida, kad neįgalaus vaiko vaizdinys yra konstruojamas neįgalaus veikėjo refleksijų ir vaizduojamų realijų pagalba. Visa tai atskleidžia, jog M. Haddono romane kuriamo neįgalaus vaiko vaizdinys sutampa su sociologų ir medicinos srities tyrėjų pastebėjimais – kitokio vaiko paveikslas ir situacija yra vaizduojami realistiškai.
The Master’s thesis analyzes the image of a disabled child in M. Haddon’s novel “The Curious Incident of the Dog in the Night - Time“. The focus is on the image of a disabled child constructed by the author of this novel, exploring how the image is conveyed, what means of expression are used, how the problem of disability is reflected through them. The aim of this thesis is to reveal what image of a disabled child is created and how it is created in the analyzed work. The thesis is based on the insights of sociologists, children’s literature researchers and medical workers as well as the theory of sociocritics. The theoretical part discusses the basic principles of sociocritics, which will be used for the analysis of the work, also it provides the image of a disabled individual in public space, as well as the main features of the depiction of a disabled character are discussed from a historical perspective. The analytical part reveals the image of a disabled child, discussing his relationship with himself, with the family and with society. It discusses the narrative method, talks about communication between characters, shows their interrelationships and discusses the attitudes and problems highlighted in the book. It is assumed that the image of a disabled child is constructed with the reflection of a disabled character and with the help of the depicted realities. All this reveals that the realities of the image of a disabled child created by Haddon’s novel coincide with the findings of sociologists and medical researchers - the picture and situation of another child is portrayed realistically.