Dirbtinio intelekto panaudojimas dezinformacijai skleisti Lietuvoje
Ulčickas, Mantas |
Bakalauro darbe yra analizuojama dirbtinio intelekto raida, dezinformacijos paplitimas bei ypatumai. Taip pat yra aptariama ir siekiama išsiaiškinti socialiniuose tinkluose aptinkamos dezinformacijos sąryšį su dirbtiniu intelektu. Pagal tai yra analizuojama šios problematikos mastas, ypatumai, panaudojimo kryptis ir keliamas pavojus žmonėms. Taip pat yra analizuojama empirinių tyrimų duomenys, kurie parodo žmonių gebėjimus atpažinti dirbtinio intelekto sugeneruotą dezinformaciją socialiniuose tinkluose ir kokį paveikumą žmogaus pažiūroms bei nuomonei turi dirbtinio intelekto mašinų ir programų generuojamas turinys. Darbas yra sudarytas iš trijų pagrindinių dalių – pirmoje yra vykdoma teorinė literatūros analizė, kurioje yra aptariamos ir analizuojamos pagrindinės darbo sąvokos bei siekiama suprasti jų svarbą ir reikšmę analizuojamos temos įgyvendinimui. Antroje dalyje yra vykdoma empirinių duomenų analizė, kuria siekiama parodyti atliktų tyrimų turimus statistinius duomenys, kurie parodo analizuojamos problemos mastą ir esminius ypatumus. Trečioje dalyje yra analizuojami kiekybinio tyrimo rezultatai, kurie parodo esamos problemos mastą Lietuvoje ir kaip dirbtinio intelekto generuojama dezinformacija pasireiškia socialiniuose tinkluose. Siekiant išsiaiškinti dirbtinio intelekto sugeneruotos dezinformacijos socialiniuose tinkluose ypatumus ir atpažįstamumo gebėjimus tarp Lietuvos gyventojų, buvo atliktas kiekybinis tyrimas ir jam įgyvendinti buvo pasirinkta anketinė apklausa. Apklausus 274 respondentus ir gavus įvairiapusiškus atsakymus rezultatai parodė, jog gana didelė dalis žmonių vis dar negeba atpažinti dirbtinio intelekto sugeneruotos dezinformacijos socialiniuose tinkluose. Tokie rezultatai yra įtakojami ir priklauso nuo respondentų amžiaus išsilavinimo ir kitų svarbių kintamųjų. Visgi, didesnė dalis apklaustųjų daugiau ar mažiau geba atpažinti dirbtinio intelekto sugeneruotą dezinformacinį turinį remiantis įvairiais būdais ir atpažinimo kriterijais. Apžvelgus ir išanalizavus teorinius aspektus bei tyrimo rezultatus yra matoma bloga tendencija, kuri parodo analizuojamos problemos mastą. Tai atsiskleidžia per atliekamus tyrimus ir turimus statistinius duomenis, kurie parodo, jog daugelis žmonių turi menkas žinias apie dirbtinį intelektą ir negeba tinkamai atskirti dirbtinio intelekto sugeneruotos dezinformacijos socialiniuose tinkluose. Visa tai tik parodo, jog šiai temai reikia skirti dar daugiau dėmesio, pastangų ir ieškoti galimų problemos sprendimo būdų, kurie leistų kuo daugiau žmonių sužinoti apie dirbtinio intelekto mašinų ir programų gebėjimus skleisti dezinformaciją ir pagal kokius kriterijus melaginga informacija gali būti atpažįstama.
The bachelor's thesis analyzes the development of artificial intelligence, the spread of disinformation and its features. It is also discussed and aims to clarify the connection between disinformation found in social networks and artificial intelligence. Based on this, the extent, characteristics, direction of use and danger to people are analyzed. Also, empirical research data shows people's ability to recognize artificial intelligence-generated disinformation in social networks and the impact of content generated by artificial intelligence machines and programs on human attitudes and opinions. The work consists of three main parts - in the first, a theoretical analysis of the literature is carried out, which discusses and analyzes the main concepts of the work and aims to understand their importance and significance for the implementation of the analyzed topic. In the second part, the analysis of empirical data is carried out, which aims to show the available statistical data of the conducted studies, which show the extent and essential features of the analyzed problem. In the third part, the results of a quantitative study are analyzed, which show the extent of the existing problem in Lithuania and how artificial intelligence-generated disinformation manifests itself in social networks. In order to find out the features of artificial intelligence generated disinformation in social networks and recognition abilities among Lithuanian residents, a quantitative study was conducted and a questionnaire survey was chosen for its implementation. After surveying 274 respondents and receiving diverse answers, the results showed that quite a large number of people are still unable to recognize disinformation generated by artificial intelligence in social networks. Such results are influenced and dependent on the age of the respondents, education and other important variables. However, the majority of respondents are more or less able to recognize disinformation content generated by artificial intelligence based on various methods and recognition criteria. After reviewing and analyzing the theoretical aspects and research results, a bad trend is visible, which shows the extent of the problem being analyzed. This is revealed through ongoing research and available statistics, which show that many people have little knowledge about artificial intelligence and are unable to properly distinguish artificial intelligence-generated disinformation on social networks. All this only shows that this topic needs to be given even more attention, efforts and possible solutions to the problem, which would allow as many people as possible to learn about the abilities of artificial intelligence machines and programs to spread disinformation and by what criteria false information can be recognized.