12 klasės mokinių subjektyviai suvokiamos tėvų psichologinės kontrolės-autonomijos palaikymo ir nesėkmės baimės reikšmė akademiniam atidėliojimui
Pociūtė, Gabrielė |
Atidėliojimas mokymosi procese, yra svarbus reiškinys, kuris gali užkirsti kelią sėkmingam vaiko mokymuisi, todėl svarbu suprasti tai, kas skatina vaikų polinkį atidėlioti akademines veiklas bei identifikuoti faktorius, kurie galėtų apsaugoti nuo polinkio atidėlioti. Užsienio šalių tyrimai patvirtina tai, kad subjektyviai suvokiama tėvų psichologinė kontrolė-autonomijos palaikymas bei nesėkmės baimė yra svarbūs veiksniai, turintys įtakos mokinių polinkiui atidėlioti. Šiuo darbu siekta išsiaiškinti tai, kokią reikšmę subjektyviai suvokiamos tėvų psichologinės kontrolės-autonomijos palaikymas ir nesėkmės baimė turi akademinio atidėliojimo tendencijomis Lietuvos 12 klasės mokinių imtyje. Tyrime dalyvavo 224 12 klasės mokiniai iš įvairių Lietuvos gimnazijų. Tyrimas buvo vykdomas internetinės apklausos būdu. Klausimyną sudarė 82 klausimai, iš jų: 3 demografiniai klausimai, 48 suvoktos tėvų autonomijos palaikymo skalės (angl. The Perceived Parental Autonomy Support Scale, Mageau et al., 2015) klausimai, 25 multidimensinio veiklos nesėkmių vertinimo inventoriaus (angl. The Performance Failure Appraisal Inventory, Conroy et al., 2002) klausimai bei 5 akademinio atidėliojimo skalės – trumposios versijos (angl., Academic Procrastination Scale-Short, McCloskey & Scielzo, 2015) klausimai. Tyrimo metu nustatyta, kad 12 klasės mokiniai mamas suvokia kaip labiau psichologiškai kontroliuojančias nei tėčius; 12 klasėje besimokančios merginos patiria didesnę nesėkmės baimę nei vaikinai; merginų imtyje rasti du prognostiniai subjektyviai suvokiamos tėvų autonomijos palaikymo komponentai, neigiamai prognozuojantys merginų nesėkmės baimę; vaikinų imtyje rasti du prognostiniai subjektyviai suvokiamos tėvų psichologinės kontrolės komponentai, teigiamai prognozuojantys vaikinų nesėkmės baimę; rastas vienas prognostinis subjektyviai suvokiamos tėvų psichologinės kontrolės komponentas, teigiamai prognozuojantis 12 klasės mokinių akademinį atidėliojimą. Remiantis tyrimo rezultatais suformuluotos išvados: didesnis subjektyviai suvokiamas autonomijos palaikymas ir iš mamos, ir iš tėčio prognozuoja mažesnę 12 klasės mokinių nesėkmės baimę, tačiau ši, savo ruožtu, neprognozuoja mažesnio akademinio atidėliojimo. Didesnė subjektyviai suvokiama psichologinė kontrolė ir iš mamos, ir iš tėčio prognozuoja didesnę 12 klasės mokinių nesėkmės baimę, tačiau ši, savo ruožtu, neprognozuoja didesnio akademinio atidėliojimo.
Procrastination in the learning process is an important phenomenon that can prevent a child's successful learning. Therefore, it is important to understand what motivates childrens' academic procrastination and to identify factors that could protect against procrastination. International research confirms that subjectively perceived parental psychological control-autonomy support and fear of failure are important factors influencing students' tendency to procrastinate. The purpose of this study was to find out what significance the subjectively perceived parental psychological control-autonomy support and the fear of failure have on academic procrastination tendencies among Lithuanian students. 224 12th grade students from various Lithuanian high schools participated in the study. The research was conducted by using an online survey. The questionnaire consisted of 82 questions, including: 3 demographic questions, 48 questions of The Perceived Parental Autonomy Support Scale (Mageau et al., 2015), 25 questions of the Multidimensional Performance Failure Appraisal Inventory (Conroy et al., 2002), and 5 questions of The Academic Procrastination Scale – short version (McCloskey & Scielzo, 2015). This study found that 12th grade students perceive mothers as more psychologically controlling than fathers; girls in 12th grade experience a greater fear of failure than boys; in the sample of girls, two prognostic components of subjectively perceived parental autonomy support were found, negatively predicting girls' fear of failure; in the sample of boys, two prognostic components of subjectively perceived parental psychological control were found, positively predicting boys' fear of failure; one prognostic component of subjectively perceived parental psychological control was found, positively predicting academic procrastination of 12th grade students. Based on the results of the study, the following conclusions were formulated: higher subjectively perceived autonomy support from both mother and father predicts lower fear of failure, however, fear of failure does not predict lower academic procrastination. Greater subjectively perceived psychological control from both mother and father predicted greater fear of failure, however, fear of failure did not predict greater academic procrastination.