Mesianizmas filosofijoje ir moderniame Lietuvos teatre
Simonaitytė, Goda |
Šiame darbe nagrinėjamas mesianizmo fenomenas filosofijoje bei Lietuvos modernaus teatro režisierių laikysenoje. Darbo tikslas – įrodyti, kad Lietuvos teatro režisieriai pasižymi funkciniu mesianizmu: jų veikloje galima įžvelgti pranašiškumo, transcendentinio autoriteto ir išganymo pažado bruožų. Pirmoje dalyje nagrinėjama charizmatinio lyderio genealogija nuo maginio pasaulėvaizdžio iki pranašo ir mesijo figūrų religiniuose kontekstuose. Antroje dalyje pristatomos keturios mesianizmo teorijos (F.Nietzschės, G.Scholemo, W.Benjamino ir G.Agambeno), kurios leidžia konceptualizuoti mesijo kaip kultūrinės figūros reikšmę. Trečioje dalyje analizuojami trys režisierių pavyzdžiai (R.Tumino, J.Vaitkaus, G.Varno), kuriems bandoma pritaikyti mesijo ir mesianizmo bruožus. Darbas siūlo naują perspektyvą režisierius interpretuojant kaip sekuliarizuotus, simbolinius mesijus kultūros lauke.
This thesis examines the phenomenon of messianism in philosophy and in the stance of contemporary Lithuanian theatre directors. The aim of the study is to demonstrate that Lithuanian theatre directors embody a functional form of messianism: their work reveals traits of prophetic vision, transcendent authority, and the promise of salvation. The first part explores the genealogy of the charismatic leader, from the magical worldview to the figures of the prophet and the messiah in religious contexts. The second part presents four messianic theories (by F. Nietzsche, G. Scholem, W. Benjamin, and G. Agamben), which enable a conceptualization of the messiah as a cultural figure. The third part analyses three directors (R. Tuminas, J. Vaitkus, and G. Varnas), to whom the characteristics of the messiah and messianism are applied. The work offers a new perspective by interpreting the theatre director as a secularized, symbolic messiah within the cultural field.