Ekonomiškai pažeidžiamų vaikų ir jų tėvų finansinio pajėgumo (raštingumo) supratimo ugdymas dialogo ir refleksijos būdu
Naujokaitytė, Agnė |
Agnė Naujokaitytė. „Ekonomiškai pažeidžiamų vaikų ir jų tėvų finansinio pajėgumo (raštingumo) supratimo ugdymas dialogo ir refleksijos būdu“. Socialinio darbo magistro darbas / mokslinis vadovas prof. dr. Jonas Ruškus: Vytauto Didžiojo universitetas, Socialinių mokslų fakultetas, Kaunas, 2025. Finansinis socialinis darbas yra nauja sąvoka socialinio darbo lauke Lietuvoje, nors užsienio tiek literatūroje, tiek socialinio darbo praktikoje užima pakankamai svarbią vietą. Pagrindinis tokio darbo tikslas – didinti finansinį pajėgumą ir siekti finansinės gerovės. Savo darbe socialiniai darbuotojai dažnai dirba su ekonomiškai pažeidžiamais – mažas pajamas gaunančiais, bedarbiais, turinčiais įsiskolinimų ir kitų finansinių problemų žmonėmis, kuriems prastas finansų valdymas atsiliepia ir kitose srityse – santykiuose su šeima, prasta psichine sveikata, socialine izoliacija, menka saviverte. Siekiant pagerinti jų padėtį, pasitelkiamas finansinis socialinis darbas, tiek kaip prevencinė, tiek ir intervencinė priemonė. Šio tyrimo objektas yra ekonomiškai pažeidžiamų vaikų ir jų tėvų finansinio raštingumo ugdymo supratimas dialogo ir refleksijos būdu. Tyrimo tikslas – ištirti vaikų iš ekonomiškai pažeidžiamų šeimų finansinį raštingumą ir išsiaiškinti vaikų dienos centrų galimybes finansinio socialinio darbo teorijoje. Tam keliami uždaviniai: 1. išsiaiškinti, kaip viena sistemos dalis paveikia kitą šeimų sistemų teorijos pagrindu, t. y., ar tėvų pavyzdys turi įtakos vaikų finansinei elgsenai; 2. aprašyti vaikų iš ekonomiškai pažeidžiamų šeimų finansinio raštingumo supratimą apie vieną iš finansinių sričių – taupymą – kontekstines, priežastines ir įsiterpiančias sąlygas, veikimo strategijas ir pasekmes; 3. išsiaiškinti, ar vaikų dienos centrai yra tinkami ekonomiškai pažeidžiamų vaikų ir jų tėvų finansinio pajėgumo didinimui ugdyti, t. y., ar Lietuvos vaikų dienos centrų sąlygomis galimas vykdyti finansinis socialinis darbas. Tikslui ištirti pasitelkiamas kokybinis interpretacinis tyrimas ir veiklos tyrimo dalyvaujant metodas. Tyrime dalyvavo vieno vaikų dienos centro vaikai ir darbuotojai, kuriems buvo pateikiamos užduotys, prieš kurias vyko diskusijos, o po užduočių – refleksijos. Tyrimas atskleidė ekonomiškai pažeidžiamų vaikų ir jų tėvų geras galimybes stiprinti finansinį pajėgumą per finansinio raštingumo ugdymą vaikų dienos centruose. Paaiškėjo, kad vaikų finansinė socializacija yra itin susijusi su tėvų finansine elgsena – vaikai linkę perimti tėvų pavyzdį, net jei tėvai ir nekalba su vaikais apie finansus – jie stebi tėvų elgseną ir stebėdami mokosi. Taip pat išryškėjo, kad gautos tyrimo duomenų kategorijos cikliškai susijusios – tėvų finansinė elgsena, t. y., šeimos pavyzdys, formuoja ir vaikų taupymo įpročius, vaikai, susidurdami ir su neigiama patirtimi, iš jos pasimoko ir per atėjusį suvokimą pagerina finansinę elgseną ir išgrynina norų ir poreikių prioritetus, kurie, teisingai sudėlioti, didina šeimų finansinį pajėgumą.
Agnė Naujokaitytė. "Developing an understanding of the financial capability (literacy) of economically vulnerable children and their parents through dialogue and reflection". Master's thesis in Social Work / scientific supervisor prof. dr. Jonas Ruškus. Financial social work is a new concept in the field of social work in Lithuania, although it is quite prominent in the foreign literature as well as in social work practice. The main aim of such work is to increase financial capability and achieve financial well-being. In their work, social workers often work with the economically vulnerable - low-income, unemployed, people with debts and other financial problems, for whom poor financial management has repercussions in other areas such as family relationships, poor mental health, social isolation and low self-esteem. Financial social work is used to improve their situation, both as a preventive and intervention measure. The object of this study is the understanding of financial literacy for economically vulnerable children and their parents through dialogue and reflection. The aim of the study is to investigate the financial literacy of children from economically vulnerable families and to explore the potential of day-care centres in financial social work. To do this, the objectives are: 1. to find out how one part of the system affects the other part of the system on the basis of family systems theory, i.e. whether parental role models influence children's financial behaviour; 2. to describe the contextual, causal and intervening conditions, strategies and consequences of financial literacy for children from economically vulnerable families; 3. to investigate whether day-care centres are suitable for building the financial capability of economically vulnerable children and their parents, i.e. whether financial social work can be carried out in the context of day-care centres. The research is based on qualitative interpretive research and participatory action research. The participants were children and social workers of a day-care centre, who were given tasks, preceded by discussions and followed by reflections. The study revealed good opportunities for economically vulnerable children and their parents to build financial capability through financial literacy in day-care centres. Children's financial socialisation is strongly linked to their parents' financial behaviour - children tend to adopt their parents' example even if parents do not talk to their children about finances - they observe their parents' behaviour and learn by watching. It also emerged that the categories of data obtained in the study are cyclically linked: parents' financial behaviour, i.e. the family's example, also shapes their children's saving habits, and children learn from negative experiences and, through the perception that comes with them, they improve their financial behaviour and clarify the priorities of their needs and wants, which, if correctly arranged, increase the family's financial capability.