Pedagogų mokymasis personalizuoti autistiškų vaikų ugdymą įtraukioje mokykloje
Disertaciniu tyrimu siekiama atskleisti pedagogų taikomas ugdymo prieigas ir mokymąsi personalizuoti autistiškų mokinių ugdymą mokykloje, kuri vadovaujasi įtraukiojo ugdymo nuostatomis. Teorinėje dalyje pristatoma kognityvinių teorijų, aiškinančių autizmo spektro sutrikimo raišką, apžvalga ir šių teorijų dermė bei sąsajos su kitomis teorijomis. Taip pat šioje dalyje pateikiamos teorinės įtraukiojo ugdymo, personalizuoto, diferencijuoto ir individualizuoto mokymosi prieigų teorinės nuostatos ir analizuojama mokytojų augimo vs fiksuotos mąstysenos svarba profesiniam pedagogų augimui bei ugdymo praktikai. Empirinis tyrimas grindžiamas mišrių metodų prieiga derinant žvalgomąjį tyrimą, kiekybinio (apklausą raštu) ir kokybinio (veiklos tyrimą dalyvaujant) tyrimų metodus. Šis tyrimas remiasi socialinio konstruktyvizmo (O'loughlin, 1989; Vygotsky, 1978) ir konstruktyvizmo (Lincoln & Guba, 1985; Vygotsky, 1978) prieigų derme bei mąstysenos teorijos (angl. Mindset Theory; Dweck, 2000, 2006) nuostatomis. Empirinėje disertacijos dalyje atskleidžiama, kokias ugdymo prieigas taiko mokytojai ir švietimo pagalbos specialistai, ugdydami autistiškus mokinius. Taip pat nagrinėjama, kaip mokytojai ir švietimo pagalbos specialistai mokosi taikyti personalizuoto mokymosi principus, siekiant geriau pažinti ir ugdyti autistiškus mokinius, remiantis tyrimo metu atskleista pedagogų ugdymo praktikos analize, profesiniais poreikiais ir iššūkiais. Galiausiai, analizuojama, kaip pedagogų mokymasis mokyklos bendruomenės komandoje įveikti ugdymo praktikoje kylančius iššūkius kuria prielaidas augimo mąstysenai.
This doctoral dissertation aims to reveal the educational approaches employed by educators and their learning to personalise the education of autistic students in a school that implements the principles of inclusive education. The theoretical part outlines theoretical approaches to the interpretation of autism spectrum disorder and provides an overview of cognitive theories and the synthesis of these theories. The concept of inclusive edauction is also presented along with the principles of universal design for learning, personalisation and differentiation approaches to education. The Mindset Theory explores the links between this theory and learning, as well as the principles of other theories, and analyses the impact of teachers’ growth mindset vs. fixed mindset on educational practices. This dissertation research is based on a mixed –method research methodology, combining exploratory research, quantitative (written survey), and qualitative (action research) methods. The dissertation research followed a combination of social constructivism (O'loughlin, 1989; Vygotsky, 1978) and constructivism (Lincoln & Guba, 1985; Vygotsky, 1978) approaches and Mindset Theory attitude (Dweck, 2000, 2006). The research reveals the educational approaches used by teachers and educational support specialists in the education of students with ASD. It also explores how teachers and educational support specialists learn to apply the principles of personalized learning to better understand and educate autistic students, based on the analysis of pedagogues' educational practices, professional needs, and challenges revealed during the study. Finally, it also reveals how pedagogues’ collaborative learning within the school community team to overcome challenges in educational practice creates prerequisites for a growth mindset.