4–6 metų amžiaus vaikų muzikinės saviraiškos skatinimas ikimokyklinio ugdymo įstaigoje: mokytojų patirtys
Lapeginaitė, Gabrielė |
Temos aktualumas: Ikimokyklinio ugdymo programos gairėse (2023) pabrėžiamas siekis padėti vaikams išbandyti įvairias muzikinės raiškos priemones ir būdus. Tačiau empirinių tyrimų, analizuojančių 4–6 metų vaikų muzikinės saviraiškos skatinimo galimybes ikimokyklinio ugdymo įstaigoje nėra daug. Tyrimo problema apibrėžiama klausimais: kaip pasireiškia 4–6 metų amžiaus vaikų muzikinė saviraiška? Kaip vaikų muzikinės saviraiškos skatinimą supranta ir vertina muzikos mokytojai? Kokios svarbiausios vaikų muzikinės saviraiškos plėtojimo kryptys? Tyrimo objektas: 4–6 metų amžiaus vaikų muzikinės saviraiškos skatinimas ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Tyrimo tikslas: atskleisti 4–6 metų amžiaus vaikų muzikinės saviraiškos skatinimo galimybes darželyje, remiantis mokytojų patirtimis. Tyrimo uždaviniai: 1) pateikti muzikinės saviraiškos sampratą; 2) analizuoti muzikos mokytojų patirtį skatinant vaikų muzikinę saviraišką darželyje; 3) apibrėžti svarbiausias 4–6 metų amžiaus vaikų muzikinės saviraiškos plėtojimo kryptis. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė, ikimokyklinio ugdymo muzikos mokytojų apklausa raštu (internetu), pusiau struktūruotas interviu, asmeninės pedagoginės patirties (atvejo) tyrimas, absoliučių ir procentinių dažnių skaičiavimai, atsakymų turinio (kontentinė) analizė. Tyrimo dalyviai: internetu apklausti 105 ikimokyklinio ugdymo muzikos mokytojai, 7 iš jų dalyvavo atliekant interviu. Asmeninės pedagoginės patirties (atvejo) tyrime dalyvavo 20 4–6 metų amžiaus vaikų. Išvados: 1. Mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė parodė, kad muzikinė saviraiška suprantama kaip vaiko raiška, savęs įtvirtinimas muzikinėje veikloje. Muzikinės saviraiškos skatinimas sietinas su vaiko pozityvaus elgesio stimuliavimu muzikine veikla, siekiant sukelti jo teigiamas emocijas. Tyrinėjant ikimokyklinio amžiaus vaikų saviraišką muzikinėje veikloje didžiausias dėmesys yra kreipiamas į muzikavimą (dainavimą, grojimą), improvizavimą, kompozicijų kūrimą, muzikos vertinimą ir emocinius išgyvenimus. 2. 4–6 metų vaikų muzikinės saviraiškos skatinimo ikimokyklinio ugdymo įstaigoje tyrimo duomenys atskleidė, kad: • Muzikos mokytojų nuomone, dažniausiai naudojamos vaikų muzikinės veiklos formos darželyje yra dainavimas ir grojimas, muzikavimas drauge (grupėje, ansamblyje). Mokytojai papildo, paįvairina vaikų muzikavimą ritminiais instrumentais, judesiais (rankų, kojų, veido išraiškos) muzikai išreikšti. Vaikai noriai įsitraukia į ritmavimo užduotis, muzikinius žaidimus, kurie skatina jų saviraišką. • Muzikinės saviraiškos skatinimas darželyje taip pat sietinas su saviraiškos skatinimui palankia aplinka. Mokytojai akcentavo, kad muzikinės saviraiškos skatinimas sudaro sąlygas vaikams išreikšti save balsu, instrumentais skirtingais būdais ir emocijomis, prisideda prie jų saviraiškos patirties kaupimo muzikine veikla. • Paaiškėjo, kad daugiau nei pusė muzikos mokytojų savo veikloje susiduria su naųjų mokymo priemonių trūkumu, dideliu mokytojų darbo krūviu, renginių gausa darželyje, specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų integracija grupėje. Kai kuriems mokytojams trūksta žinių, kompetencijų ir patirties vaikų saviraiškos skatinimo srityje. 3. Asmeninės pedagoginės veiklos (atvejo) tyrimas darželyje leidžia teigti, kad 4–6 metų vaikų muzikinės saviraiškos skatinimas turi būti kryptinga ir nuosekli veikla. Svarbu stiprinti vaikų muzikinės saviraiškos poreikį kiekvienoje pamokoje, padėti vaikams įgyti muzikinės saviraiškos patirties, įtraukti juos į įvairiopą muzikinę veiklą.
The research relevance. The Guidelines for Pre-school Education Curriculum (2023) emphasise the goal of helping children explore various means and methods of musical expression. However, there is a lack of empirical research that analyses the possibilities of stimulating musical self-expression among 4–6-year-old children in pre-school education institutions. The research problem is formulated as the following questions: How is musical self-expression manifested in 4–6-year-old children? How do music teachers understand and evaluate the stimulation of children's musical self-expression? What are the key directions for stimulating children's musical self-expression? The research object: stimulation of musical self-expression in 4–6-year-old children in pre-school education institutions. The research aim: to reveal the possibilities for stimulating musical self-expression in 4–6-year-old children in kindergarten, based on teachers’ experiences. The research objectives: 1) to present the concept of musical self-expression; 2) to analyse the experiences of music teachers in stimulating children's musical self-expression in kindergarten; 3) to define the main directions for the stimulation of musical self-expression in 4–6-year-old children. The research methods: analysis of scientific literature and educational policy documents, an online written survey of pre-school music teachers, semi-structured interviews, a case study based on personal pedagogical experience, calculation of absolute and percentage frequencies, and content analysis of responses. The research participants: 105 pre-school music teachers were surveyed online, 7 of whom participated in interviews. The case study based on personal pedagogical experience involved 20 children aged 4 to 6 years. Conclusions: 1. The analysis of scientific literature and educational documents has shown that musical self-expression is understood as a child's expression and assertion of self in musical activities. The stimulation of musical self-expression is linked to the reinforcement of the child's positive behaviour through musical activities in order to evoke positive emotions. Research on musical self-expression in pre-school children focuses on performing music (singing, playing), improvisation, composition, music appreciation and emotional experiences. 2. A study on the stimulation of musical self-expression in pre-school children aged 4–6 years revealed that: • According to music teachers, the most common forms of musical activities for children in kindergarten are singing, music playing, and playing together (in a group or ensemble). Teachers supplement and diversify children's music playing with rhythmic instruments and movements (hands, feet, facial expressions) to express the music. Children willingly engage in rhythmic activities, musical games that stimulate their self-expression. • The stimulation of musical expression in kindergarten is also linked to an environment that is conducive to children's expression. Teachers emphasise that encouraging musical expression allows children to express themselves through voice and instruments in different ways and emotions. This contributes to their experience of self-expression through musical activities. • More than half of the music teachers encounter a shortage of new teaching materials, heavy workloads, the number of events in kindergarten, and the integration of children with special educational needs in the group. Some teachers lack knowledge, competences, and experience in promoting children's self-expression. 3. A case study of personal pedagogical activities in kindergarten suggests that the stimulation of musical self-expression in children aged 4–6 must be a consistent and targeted activity. It is important to reinforce the children's need for musical expression in every lesson, to help them gain experience of musical expression, and to involve them in a wide range of musical activities.