4-6 metų vaikų savireguliacijos ugdymas ikimokyklinėje įstaigoje
Malinauskaitė-Berven, Rasa |
Tyrimo problema. Savireguliacijos procesu susidomėta gana seniai, bet nėra pakankamai duomenų, vieningos nuomonės, kas formuoja, kas daro svarbesnę įtaką: prigimtis, tėvai ar kiti kontekstai. Bakalauro empirinis tyrimas skirtas atskleisti, kaip savireguliacijos procesai reiškiasi 4-6 metų vaikų kasdienėse veiklose, kaip šiose veiklose pedagogo taikomi skirtingi būdai padeda vaikams plėtoti savikontrolės gebėjimus.
Tyrimo tikslas. Atskleisti 4-6 metų vaikų savireguliacijos procesų raišką ir pedagogų taikomus būdus vaikų savireguliacijai skatinti kasdienėse veiklose.
Tyrimo uždaviniai.
- Išanalizuoti mokslinę ir metodinę literatūrą apie vaikų savireguliacijos sampratą, raidą, sunkumus ir ugdymą.
- Atskleisti, kaip pasireiškia vaikų dėmesio, emocijų, elgesio reguliavimas, savistaba, savireguliatyvus kalbėjimas ir veikimas jiems rengiantis, keičiant veiklas, pasirenkant veikimo būdus ir priemones.
- Atskleisti mokytojo taikomus vaikų savireguliacijos skatinimo būdus. Tyrimo metodai. Duomenų analizės metodai – kokybinė turinio analizė; atvejo analizė. Tyrimo dalyviai. Tyrimui buvo pasirinkti 86 vaikai 4-6 metų amžiaus ir 7 ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytojos. Atvejo analizei pasirinkta 6 metų amžiaus mergaitė, kuriai yra nustatyti elgesio sutrikimai. Tyrimo rezultatai. Empirinis tyrimas atskleidė, kaip 4-6 metų vaikams pasireiškia savireguliacijos procesai įvairiose srityse. Atskleidė, kaip vaikai reguliuoja dėmesį, emocijas. Taip pat atsiskleidė savistabos ir savireguliatyvaus kalbėjimo raiškos ypatumai. Atskleista, kad mokytojai taiko ir tinkamus, ir nepriimtinus ugdymo būdus vaikų savireguliacijai skatinti kasdienėse veiklose. Raktiniai žodžiai: ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas, savireguliacija, ugdymo būdai
The problem. The period from birth to the age of six is a critical developmental stage. During this phase, the child develops important skills that influence various areas. The process of self-regulation has been of interest for quite some time, but there is not enough data, no consensus on what shapes, what is the most important influence: nature, parents, or other contexts. The bachelor's empirical study aims to reveal how self-regulation processes are manifested in the everyday activities of children aged 4-6 years, and how different approaches used by the teacher in these activities help children to develop self-control skills.
The aim. To reveal the expression of self-regulation processes in children aged 4-6 years old and the methods used by teachers to promote children's self- regulation in everyday activities.
Study objectives.
- To analyse the scientific and methodological literature on the concept, development, difficulties, and development of children's self-regulation.
- To reveal how children's regulation of attention, emotions, behaviors, self-care, self-regulatory speech, and action are manifested in their preparation, modification of activities, and choice of ways and means of action.
- To identify how the teacher promotes children's self-regulation. Research methods. Methods of data analysis: qualitative content analysis; case study. Participants in the study. The sample consisted of 86 children aged 4-6 years and 7 pre-school and pre-primary teachers. Study results. An empirical study has revealed how children aged 4-6 years exhibit self-regulation processes in various domains. It demonstrated how children regulate attention and emotions. It also showed the peculiarities of the expression of self-care and self-regulatory speech. It revealed how teachers use to promote children's self-regulation in everyday activities. Keywords: pre-school and pre-primary education, self-regulation, educational methods.