Atvejo vadybos vaidmuo užtikrinant vaiko gerovę Lietuvoje
Purienė, Aida |
Vykstant itin spartiems pokyčiams socialinėje srityje bei visuomenei reikalaujant iš viešojo sektoriaus institucijų efektyvumo užtikrinant vaiko gerovę ir saugumą nuo 2018 m. Lietuvoje pradėtas taikyti atvejo vadybos metodas. Atvejo vadyba – tai atvejo vadybininko koordinuojamos pagalbos organizavimas ir teikimas vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą (tėvams, globėjams) ar moteriai besilaukiančiai vaiko, siekiant jiems padėti įveikti iškilusius socialinius sunkumus ir sudaryti sąlygas šeimai siekti pokyčių užtikrinant vaiko teises ir teisėtus interesus. Siekiant teigiamų pokyčių šeimoje ir vaiko gerovės užtikrinime, taikant atvejo vadybos metodą, labai svarbus visų atvejo vadybos procese dalyvaujančių šalių įsitraukimas, geriausių problemų sprendimo būdų parinkimas bei pagalbos, kuri geriausiai atitiktų vaiko ir jo šeimos poreikius, suteikimas. Tyrimo tikslas – atskleisti atvejo vadybos vaidmens ypatumus vaiko gerovės užtikrinime. Tyrimo objektas – atvejo vadybos vaidmuo vaiko gerovės užtikrinime. Darbe pristatoma atvejo vadybos metodo samprata ir taikymas vaiko apsaugos ir gerovės srityje. Pristatomos viešosios veiklos vertinimo teorinės prieigos, vaiko gerovę užtikrinanti teisinė aplinka, atvejo vadybą reglamentuojantys teisės aktai bei atvejo vadybos proceso dalyviai ir jų atsakomybės. Siekiant atskleisti atvejo vadybos vaidmenį vaiko gerovės užtikrinime buvo atliktas kokybinis tyrimas. Tyrimo metu dalyvavo 13 tiriamųjų dalyvaujančių atvejo vadybos procese. Tyrimo duomenys renkami ir analizuojami remiantis proceso vertinimo modeliu. Tyrimo išvadose nurodoma, kad Lietuvoje yra sukurta pakankamai stipri teisinė aplinka, kuria siekiama užtikrinti vaikų gerovę ir apsaugą bei vienas iš šių elementų yra atvejo vadybos metodo taikymas, kurio praktinis veikimas susiduria su veiksniais apsunkinančiais atvejo vadybos metodo tikslo įgyvendinimą, tokiais kaip Atvejo vadybos tvarkos aprašo trūkumai, informacijos visuomenėje apie šio metodo privalumus stoka, specialistų dalyvaujančių atvejo vadybos procese kompetencijų kėlimo poreikis, tarpinstitucinio bendradarbiavimo plėtojimas atvejo vadybos procese.
With the extremely rapid changes in the social sphere and the society demanding the efficiency of public sector institutions in ensuring the welfare and safety of the child from 2018 the case management method has been applied in Lithuania. Case management is the organization and provision of coordinated assistance by the case manager to the child and his or her legal representatives (parents, guardians) or the expectant child to help them overcome social difficulties and enable the family to make changes to the child's rights and legitimate interests. The involvement of all parties involved in the case management process, the selection of the best solutions and the provision of assistance that best meets the needs of the child and his or her family are essential for positive change in the family and the child's well-being. The aim of the research is to reveal the peculiarities of the role of case management in ensuring the welfare of a child. The object of the research is the role of case management in ensuring the welfare of a child. The paper presents the concept and application of the case management method in the field of child protection and welfare. Theoretical approaches to the evaluation of public activities, the legal environment ensuring the welfare of the child, the legal acts regulating case management and the participants of the case management process and their responsibilities are presented. A qualitative study was conducted to reveal the role of case management in ensuring child well-being. During the study, 13 subjects participated in the case management process. Research data were collected and analyzed based on a process evaluation model. The study concludes that Lithuania has a sufficiently strong legal environment to ensure the welfare and protection of children, and one of these elements is the application of the case management method, the practical operation of which faces factors complicating the implementation of the case management method, such as the Case Management Procedure shortcomings, lack of information in society about the advantages of this method, the need to increase the competencies of specialists involved in the case management process, the development of inter-institutional cooperation in the case management process.