Kūrybinis rašymas kaip mokymosi priemonė
Vaičaitis, Pranas |
Kūrybinis rašymas yra veikla, kuri gali būti daugelyje sričių: tiek kaip hobis ar meninė rašytojo, poeto, publicisto veikla, tiek kaip terapinė priemonė. Dėl tokio įvairiapusio naudojimo spektro kūrybinis rašymas gali būti taikomas mokymo įstaigose kaip mokymosi priemonė. Rašant literatūrinius ar lasvesnės formos publicistikos kūrinius, lavinami rašančiojo kalbiniai sugebėjimai, minčių raiška ir žodynas. Metodo taikymo sekmė priklauso nuo to, ar mokytojas supranta, kad mokinys šio metodo taikymo metu nori nemažai dalykų: atsakomybės už savo mokymąsi, pagarbos, realumo. Kūrybinio rašymo kaip mokymosi priemonės taikymas Jono Jablonskio gimnazijos 1-ios klasės mokiniams atskleidė mokinių silpnąsias vietas kalbos vartosenoje ir minčių raiškoje, bet tuo pačiu parodė, kurį žanrą kuriant gimnazistams lengviausia išreikšti savo kūrybiškumą, saviraišką. Iš trijų rašytų žanrų mokiniams lengviausias buvo literatūrinis koliažas, tačiau tą buvo galima nuspėt dėl pačios užduoties, kaip įvadinės, funkcijos. Mokiniams nereikėjo generuoti teksto, o tik sukonstruoti reikiamas jau esamo kūrinio dalis. Esė sekėsi sunkiausia, nes vaikai nesugebėjo tinkamai struktūruoti pastraipų, rašė skirtingus esė pavadinimus, pateikė mažai savų minčių, jas iliustravo daugiausiai pepasakodami iliustracinius kūrinius ar su idėjomis sąveikaujančius gyvenimo įvykius. Vos vienas gimnazistas esė paminėjo savo asmeninę patirtį, o darbuose idėjos, argumentai ir pavyzdžiai kartojosi, kas leido daryti hipotezę, jog bent dalis mokinių rašė nenuoširdžiai. Be to, buvo daroma nemažai gramatinių klaidų. Haiku kūryba, kita vertus, klostėsi sėkmingai. Dėl žanro specifiškumo nekilo bėdų nei su skyryba, nei su rašyba. Formaliųjų žanro taisyklių mokiniai laikėsi be didesnių sunkumų, nors daugelis rinkosi modernią haiku formą. Užduoties dalį sieti haiku su pačių padaryta ar iš interneto atsisiųsta nuotrauka sekėsi skirtingai. Haiku kūrybos procesas sulaukė stipriausio ryšio tarp mokytojo ir mokinių. Kūrybinio rašymo kaip metodo taikymas atnešė gerų rezultatų, jį rekomenduojama taikyti, užduodant rašyti įvairaus žanro kūrinius, nes kiekvienas žanras gali atskleisti skirtingus vaikų, kaip mokinių ir žmonių, gebėjimus, talentus ir išryškinti trūkumus.
Creative writing is an activity that can exist in many fields: both as a hobby or artistic activity of a writer, poet, publicist, and as a therapeutic tool. Because of this diverse range of uses, creative writing can be used in educational institutions as a learning tool. Writing literary or looser journalism works develops the writer's language skills, expression of ideas and vocabulary. The success of the method depends on whether the teacher understands that the student wants a lot of things during the application of this method: responsibility for their own learning, respect, reality. The application of creative writing as a learning tool to the 1st grade students of Jonas Jablonskis Gymnasium revealed the students' weaknesses in language use and expression of ideas, but at the same time showed which genre it is easiest for high school students to express their creativity and self-expression. Of the three written genres, the easiest for students was literary collage, but this could be predicted by the function of the task itself as an introductory one. Students did not need to generate text, but only to construct the necessary parts of an existing work. The essays were the most difficult because the children were not able to structure the paragraphs properly, wrote different essay titles, gave little of their own thoughts, illustrated them mostly by telling illustrative works or life events interacting with ideas. Only one high school student mentioned his personal experience in the essay, and the ideas, arguments and examples were repeated in the works, which allowed us to hypothesize that at least some of the students wrote insincerely. In addition, a number of grammatical errors were made. Haiku's work, on the other hand, was successful. Due to the specificity of the genre, there was no problem with either punctuation or spelling. Students followed the formal rules of the genre without much difficulty, although many opted for the modern form of haiku. Linking part of the task to a haiku with a photo they took personally or downloaded from the internet went differently. Haiku’s creative process received the strongest connection between teacher and students. The application of creative writing as a method has yielded good results, it is recommended to use it to write works of different genres, as each genre can reveal different abilities, talents and shortcomings of children as students and people.