Asmens saviraiškos komunikacija šiuolaikinėje visuomenėje: vardinių automobilių numerių Lietuvoje atvejis
Kisielius, Paulius |
Baigiamajame bakalauro darbe analizuojamas vardinių automobilių numerių, kaip asmens saviraiškos komunikacijos priemonės, naudojimas. Pasirinkta tirti tokio tipo numerius įsigijusių individų asmenines patirtis, papildant jas ekspertų įžvalgomis, siekiant suprasti, kodėl žmonės renkasi įsigyti vardinius numerius ir kaip jie tampa asmens saviraiškos priemone, atliekančia neverbalinę komunikacinę funkciją. Šio darbo objektas – vardiniai automobilių numeriai kaip asmens saviraiškos komunikacijos priemonė. Darbo tikslas – išanalizuoti vardinių automobilių numerių kaip simbolinės neverbalinės komunikacijos priemonės naudojimą asmens saviraiškai. Tikslui pasiekti buvo išsikelti šie uždaviniai: 1) aptarti teorinę asmens saviraiškos ir vartotojiškumo šiuolaikinėje visuomenėje sampratą; 2) išanalizuoti simbolinės komunikacijos sampratą ir kultūrinę reikšmę remiantis moksline literatūra; 3) pristatyti antrinių šaltinių duomenis, susijusius su valstybinių automobilių numerių reguliavimu ir reglamentavimu Lietuvoje; 4) išanalizuoti vardinių automobilių numerių savininkų Lietuvoje patirtis, siekiant išsiaiškinti, kaip tokio tipo numeriai tampa jų asmens saviraiškos komunikacijos priemone. Remiantis moksliniais šaltiniais šiame darbe aptariamos asmens saviraiškos, išskirtinumo poreikio, vartotojiškumo, materializmo ir simbolinės komunikacijos sampratos; apžvelgiamas kultūrinis aspektas ir skaičių reikšmės; naudojamas Shannon-Weaver (1949) pamatinis komunikacijos modelis, Abraham Maslow (1943) poreikių hierarchijos piramidė. Tyrimas grindžiamas kokybinės metodologijos principu – pusiau struktūruotais interviu su vardinių automobilių numerių savininkais ir automobilių rinkos bei psichologijos sričių ekspertais. Taip pat tyrime remiamasi antrinių šaltinių – statistinių duomenų, dokumentų, teisės aktų – analizavimu, žiniasklaidos informacija. Atliktas tyrimas parodė, kad fizinių asmenų įsigyti vardiniai automobilių numeriai gali būti naudojami kaip asmens saviraiškos komunikacijos priemonė, nes per pasirenkamus simbolius, kurie sudaro numerio kombinaciją, siunčiama savininko norima žinutė visuomenei, leidžianti atspindėti tam tikrą jo asmenybės dalį dėl asmeninio įsitraukimo numerio kombinacijos sudarymo procese.
The final bachelor thesis analyses the use of automobile license plates as a means of communication for personal self-expression. The choice was made to explore the personal experiences of individuals who have acquired this type of license plate, complemented by expert insights, in order to understand why people choose to acquire these plates and how they become a means of personal self-expression with a non-verbal communicative function. The object of this work is personalized automobile license plates as a means of communication for personal self-expression. The aim of the thesis is to analyze the use of automobile license plates as a symbolic non-verbal communication tool for personal self-expression. To achieve this goal, the following tasks were: 1) to discuss the theoretical concepts of personal self-expression and consumerism in contemporary society; 2) to analyze the concept of symbolic communication and its cultural significance on the basis of the scientific literature; 3) to present the data from secondary sources related to the regulation and legislation of license plates in Lithuania; 4) to analyze the experiences of the owners of the automobile license plates in Lithuania, in order to find out how this type of license plates becomes a tool of personal self-expressive communication. Drawing on scholarly sources, this paper: discusses the concepts of personal self-expression, the need for uniqueness, consumerism, materialism and symbolic communication; looks at the cultural aspect and the meanings of numbers; uses the Shannon-Weaver’s (1949) foundational model of communication, as well as the Abraham Maslow's (1943) Hierarchy of Needs pyramid. The study is based on a qualitative methodology, with semi-structured interviews with owners of personalized license plates and experts in the fields of automobile market and psychology. The study is also based on the analysis of secondary sources, such as statistical data, documents, legislation and media information. The study has shown that number plates purchased by individuals can be used as a means of communication for personal self-expression, since the owner's desired message is sent to the public through the optional symbols that make up the number plate combination, reflecting a certain part of their personality due to their personal involvement in the process of creating the license plate combination.