Mokinių trumpųjų žinučių kalbos ypatybės
Jusiūtė-Tarailienė, Daiva |
Mokiniai daug rašo ir skaito, tačiau jų kalbos kokybė prastėja. Viena iš priežasčių – elektroninio diskurso kalba. Šio darbo tikslas – ištirti mokinių trumpųjų žinučių kalbą ir mokytojų lituanistų požiūrį į ED daromą poveikį. Šiam tikslui pasiekti išsikelti uždaviniai: 1) Surinkti mokinių trumpųjų žinučių pavyzdžių. 2) Išanalizuoti jų kokybę kalbos aspektu (rašyba, skyryba, leksika). 3) Apibendrinti ir įvertinti trumpųjų žinučių kalbos ypatybes. 4) Apklausti mokytojus lituanistus ir ištirti jų požiūrį dėl internetinės kalbos įtakos mokinių raštingumui. Tyrimo objektas – mokinių trumposios žinutės – yra ED kalbos žanras, kurį mokiniai naudoja labai dažnai, tai šis tyrimas leidžia identifikuoti pagrindines klaidų perkėlimo į mokyklinę rašto kalbą tendencijas. Mokytojų apklausos tyrimas leidžia stebėti, ar mokytojai įžvelgia problemą ir ar tinkamai reaguoja. Tyrimo rezultatai. Ištyrus mokinių trumpųjų žinučių kalbą paaiškėjo, kad ji labai nutolusi nuo bendrinės rašytinės kalbos. Ryškiausi skiriamieji bruožai: diakritinių ženklų nevartojimas, nosinių raidžių nerašymas, žodžių trumpinimas arba ilginimas ir didžiųjų raidžių vartojimas trumposiose žinutėse. Dauguma mokinių, rašančiųjų žinutes, visiškai nepaiso norminės skyrybos reikalavimų. Skyrybos ženklus vartoja emocinės raiškos perteikimui. Būdingas paauglių žargonas (svetimybės, keiksmažodžių). Apibendrinus mokytojų apklausos rezultatus paaiškėjo, kad dėl ED įtakos silpnėja mokinių rašybos įgūdžiai, skursta žodynas, negebama atskirti neformaliosios kalbos nuo bendrinės.
Pupils write and read a lot, but the quality of their language is declining. One of the reasons for this is the language of electronic discourse. The aim of this paper is to investigate the language of students' text messages and the attitudes of Lithuanian teachers towards the impact of ED. 1) To collect examples of students' short messages. 2) To analyse their quality in terms of language (spelling, punctuation, lexis). 3) To summarise and evaluate the linguistic characteristics of the short messages. 4) Interview Lithuanian teachers and investigate their views on the impact of online language on students' literacy. The object of the study - students' text messages - is a genre of ED language that is very frequently used by students, so this study allows to identify the main trends of transferring errors into school written language. The teacher survey allows to monitor whether teachers see the problem and respond appropriately. Results of the survey. The language of pupils' text messages is very far removed from the common written language. The most distinctive features are the absence of diacritical marks, the absence of nasal letters, the shortening or lengthening of words, and the use of capital letters in short messages. The majority of pupils who write text messages completely disregard the requirements of standard punctuation. They use punctuation marks to convey emotional expression. Adolescent jargon (foreign words, swear words) is typical. The results of the teachers' survey show that the influence of the ED has led to a weakening of students' spelling skills, a poorer vocabulary, and an inability to distinguish between informal and common language.