Veiksniai, lemiantys autistiškų vaikų sėkmingą ugdymą, įtraukioje ikimokyklio ugdymo įstaigoje
Lenkauskienė, Grėtė |
Siekiant įgyvendinti sėkmingą autistiškų vaikų įtrauktį į ikimokyklinio ugdymo
įstaigas svarbu ne tik suprasti įtraukiojo ugdymo nuostatas, bet ir gebėti jas pritaikyti
praktikoje, dirbant su specialiuosius ugdymosi poreikius turinčiais vaikais. Neretai autistiški
vaikai susiduria su tam tikrais iššūkiais – socialiniais, psichologiniais, fiziniais, kurie trukdo
jiems visapusiškai dalyvauti ugdymo procese, grupinėse veiklose, sukurti ryšį su kitais
vaikais, todėl kyla probleminiai klausimai: Kaip suprantamos įtraukiojo ugdymo
nuostatos ugdant vaikus, turinčius autizmo spektro sutrikimą, ikimokyklinėje ugdymo
įstaigoje? Su kokiais ugdymo iššūkiais susiduria autistiški vaikai ikimokyklinio ugdymo
įstaigoje? Kokie veiksniai lemia sėkmingą autistiškų vaikų ugdymą ikimokyklinėje ugdymo
įstaigoje?
Tyrimo objektas. Veiksniai, lemiantys sėkmingą autistiškų vaikų ugdymą, įtraukioje
ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Tyrimo tikslas. Atskleisti veiksnius, kurie lemia sėkmingą
autistiškų vaikų ugdymą įtraukioje ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Tyrimo metodai:
Mokslinės literatūros analizė, pusiau struktūruotas interviu, turinio analizės (content)
metodas.
Esminiai rezultatai ir išvados. Pedagogų nuomone, pagrindiniai sėkmės
veiksniai ugdant autistiškus vaikus yra individualus požiūris į ugdytinį: individualių metodų,
strategijų taikymas ir priemonių naudojimas, mokinio padėjėjų pagalba, vaiko motyvavimas
ir komandinis darbas, pritaikytos erdvės ir pedagogų žinios apie autizmo spektro sutrikimą.
Raktiniai žodžiai: autizmo spektro sutrikimas, autistiškas, įtraukusis ugdymas,
specialieji ugdymosi poreikiai.
In order to implement the successful inclusion of children with autism spectrum
disorder in pre-school institutions, it is important not only to understand the provisions of
inclusive education, but also to be able to apply them in practice when working with
children with special educational needs. Autistic children often face challenges - social,
psychological, physical, which prevent them from fully participating in group activities,
being part of a group, creating a connection with other children, therefore problem
questions arise: How are inclusive education provisions understood when educating
children with autism spectrum disorder in a preschool institution? What educational
challenges do autistic children face in a preschool institution? What factors determine the
successful education of autistic children in a preschool institution?
Research object. Factors determining the successful education of autistic
children in an inclusive preschool institution. Research goal. To reveal the factors
determining the successful education of autistic children in an inclusive preschool
institution. Research methods: scientific literature analysis, semi-structured interviews,
content analysis.
Main results and conclusions. In the opinion of educators, the main factors for
success in developing autistic children are - an individual approach to the learner: the
application of individual methods, strategies and the use of tools, assistants to the pupil,
motivation of the child and teamwork, adapted space and educators' knowledge of autism
spectrum disorder.
Keywords: autism spectrum disorder, autistic, inclusive education, special
educational needs.