Options
Negotiating Sámi ethnic identities. Struggles over indigeneity in Finland
Starkutė, Ugnė Barbora |
Tyrimo objektas yra samių etninės tapatybės svarstymai Suomijoje. Pagrindinis tyrimo klausimas yra toks: kaip žmonės Sápmi svarsto ir formuoja etninį samių tapatumą grupėje bei kaip tapatybių skirtingumai yra išreiškiami ir patiriami? Šiame darbe analizuojami samių etninio tapatumo skirtingumai ir skirtingi tapatinimosi aspektai, kylantys grupėje. Etniškumas dažnai yra esencializuojanti kategorija, homogenizuojanti per įtraukimą ir atskyrimą nuo grupės. Tuo pačiu metu tapatybės yra ne statiškos, o besikeičiančios ir nuolatos persvarstomos grupėje ir santykyje su išore. Šiomis diskusijomis ir svarstymais darbe siekiama parodyti, kaip įvairūs prieštaravimai sukuria skirtingas tapatybių formas bei skatina kelti klausimus apie jas. Darbo teorinėje dalyje kritiškai aptariami pagrindiniai naudojami etniškumo, tapatybės, autochtoniškumo ir nacionalinės valstybės konceptai bei pagrindinės teorinės prieigos: postkolonijinė ir afekto teorijos. Tyrime taikyta metodologija: lauko tyrimo užrašai, dalyvaujamasis stebėjimas, gyvenimo istorijų interviu, neformalūs pokalbiai. Darbas susideda iš keturių dalių ir smulkesnių skyrelių. Pirmojoje dalyje pristatomi ir aptariami pagrindiniai konceptai ir teorijos. Antroji dalis skirta tiriamajam laukui ir pačiam tyrimui plačiau pristatyti. Trečiojoje darbo dalyje analizuojami istoriniai samių tapatybės aspektai, kurie padeda geriau suprasti dabartinę situaciją. Galiausiai ketvirtojoje dalyje tyrinėjamos samio apibrėžimo diskusijos bei samių tapatybės konstravimas. Taip pat aptariami samiškumo skirtingumai ir patirtys. Etnografinis tyrimas parodo, kokiais būdais yra tapatinamasi su samiškumu ir kokios skirtingos nuomonės apie tai yra išreiškiamos. Kritiškai pristatomos diskusijos dėl samio apibrėžimo bei institucijų vaidmuo formuojant tapatybę. Parodoma, kaip samių tapatybė yra konstruojama santykyje su suomiškumu bei esencializuotu ir idealizuotu samiškumu. Tyrimas taip pat parodo integralų šių iššūkių santykį tarp vidinių grupės procesų ir nacionalinės valstybės.
The object of the thesis is the negotiations of Sámi ethnic identity in Finland.
The main research question is: how do the people in Sápmi negotiate and shape ethnic Sámi identity inside the group and how is the heterogeneity of the identities being defined and experienced?
This paper analyses the heterogeneity of Sámi ethnic identities. In this thesis, I am interested in understanding the negotiations of Sámi ethnic identity inside the group and the different aspects through which people identify themselves with Sáminess. Ethnicity is often an essentializing category and homogenizing people by inclusion and exclusion. At the same time, identities are not stable, but shifting and always negotiated outside and inside the groups. In between these discussions and negotiations, I attempted to show in the end, how all these contradictory ideas produce so many different forms of identities and questions around them.
The conceptual background of the thesis is contemporary approaches of ethnicity, identity as well as critical analysis of indigeneity and nation-state. The main theories through which I analyze my empirical data are postcolonial theory and affect theory.
The methodology of the thesis consists of fieldwork notes, participant observations, life story interviews, informal conversations.
The thesis consists of four parts and smaller chapters in it. In the first part main concepts and theories are presented and debated. The second part is dedicated to elaborate and reflect on fieldwork research. A third part “Historical Transformations of Sámi Identities“ presents historical aspects of Sámi identity, helping to understand better the presence. Finally, the fourth part “Current Negotiations of Sámi Identities“ explores the debate over Sámi definition, construction of essentialized Sámi identity, diversity of Sáminess and experiences around it.
The research shows how people identify with Sáminess through various aspects as well as have different opinions over it. A debate around the official definition is presented and inclusion-exclusion created by institutions. It is shown how Sámi identity is built in relation to Finnishness as well as in relation to essentialized or idealized Sáminess. It is also presented how affects guide the identification process. Moreover, the research shows the integral relation of struggles over indigeneity as inside group processes as well as a response to the nation-state policies.