Šiuolaikinėse socialinėse medijose tykojančių grėsmių ir pavojų įvairovė jaunoms auditorijoms
Šimonėlytė, Laura |
XXI amžiuje itin ištobulėjusios technologijos sukurė skaitmeninę erdvę, kurioje pagrindinis vaidmuo atitenka – socialinėms medijoms. Tai lėmė, jog šios tapo neatsiejama nuo visuomenės gyvenimo dalis, kurios supa mus visose gyvenimo situacijose. Todėl nenuostabu, jog net ir jauniausia visuomenės auditorijos dalis įsitraukia į šį pavojingą socialinį gyvenimą, kuriame gausu ne tik pramoginio žanro turinio, tačiau taip pat ir grėsmių, keliančių tikrą pavojų vaikų gerovei ir saugai. Būtent apie tai šiame baigiamajame darbe ir bus kalbama. Siekiant išanalizuoti diskutuojamą darbo problemą, išsikeltas darbo tikslas – išsiaiškinti, kokio pobūdžio grėsmės ir pavojai jaunoms auditorijoms kyla šiuolaikinėse socialinėse medijose, svarstant, koks galėtų būti šių problemų sprendimo būdas. Darbo tikslui pasiekti, šalia jo, bus atsakoma į iškeltus probleminius darbo klausimus, kurie verčia galvoti: ką apie socialinėje erdvėje vaikams tykojančius pavojus kalba psichologai bei specialistai? Kaip kovoti su gresiančiais pavojais ir kokie galimi sprendimai, siekiant išvengti jų padarinių? Taip pat efektyviam darbo tikslui pasiekti, pasitelkti kokybiniai metodai – mokslinės literatūros analizė bei struktūruotas interviu. Analizuojant mokslinę literatūrą ir pasitelkiant praktinį darbo tyrimą, buvo siekta sužinoti ką kalba mokslas, ką atskleidžia užsienio specialistų atliktų ir analizuotų tyrimų rezultatai apie galimas grėsmes socialinėse medijose. Šalia mokslinės literatūros analizavimo, taip pat svarbu sužinoti ką kalba ir mūsų šalies ekspertai, išsiaiškinti tikslines specialistų nuomones į analizuojamą darbo problemą. Todėl šiais tyrimo metodais siekta atskleisti kokios grėsmės tykoja jaunų auditorijų socialinėse medijose, kaip jos pasiekia vaikus, kokie grėsmių neigiami padariniai galimi ir kaip to saugotis, išvengti. Tyrimas padėjo nustatyti, grėsmių pobūdį, jų padarinius bei vaikų saugumo užtikrinimo prevencijas socialinėse medijose. Susidūrus su grėsmėmis, tokiomis, kaip: patyčios, priėjimu prie vaikų asmens duomenų informacijos, smurtą ar mirtį siejančiais žaidimais, kompiuteriniais žaidimais, žalingo turinio informacija, atsiranda polinkis į konfliktus, depresiją, agresiją, nenorą mokytis, sutrinka miego kokybė. Tyrimas taip pat padėjo atskleisti, jog didžioji vaikų dalis jau yra susidūrę ar net sąmoningai stebėję žalingo pobūdžio turinį, o tokio turinio stebėjimas lemia tai, kad vaikai mano suprantantys ir įvertinantys visas rizikingas situacijas teisingai, jaučiasi pakankamai suaugę dalyvauti socialiniame gyvenime. Todėl atlikus tyrimą, galimą teigti, jog grėsmių ir pavojų įvairovė išties labai plati ir didelė bei galinti sukelti rimtus ir skaudžius neigiamus padarinius. Prie viso to pravartu pažymėti, jog darbo tikslas pasiektas, o visi išsikelti uždaviniai pasitelkiant tyrimus – įgyvendinti.
In the 21st century, widely used technologies have created a digital environment, where social media are the key player. Therefore, they became a constituent part of people’s life surrounding us in every situation. It is thus no surprise that even the youngest society members dive into this dangerous social life full of not only the recreational content, but also the threats imposing a real danger to children’s well-being and safety. This is the main issue of this final thesis. In order to analyse the relevant issue, the objective of the thesis has been set–to find out what threats and dangers young people are facing on social media and what could be the solution? To achieve the goal, the relevant issues have been simultaneously analysed to understand what the threats of social media are for children from the point of view of psychologists and specialists. What are the means of fighting against these threats and what are the possible solutions enabling us to prevent the outcome. To achieve the effective goal, the qualitative methods have been employed such as analysis of scientific literature and structured interviews. The analysis of scientific literature and practical study methods allowed understanding the scientific approach to the issue, to find out the study results obtained by foreign specialists on the possible threats awaiting on social media. Simultaneously with the analysis of scientific literature, it is equally important to know the approach of the local experts and to find out targeted professional opinion on the relevant issue. Therefore, this method of study enabled revealing of the threats that young people are facing on social media, in what way these threats reach children, what are the negative effects of these threats and hot it is possible to prevent them. The study allowed determining the type of threats, their effects and the ways of ensuring children security on social media. Facing such threats as taunting, access to children persona data, games involving the acts of violence and death, computer games, detrimental information give birth for the tendency of conflicts, depression, aggression, unwillingness to study and disturbed sleep. The study also showed that the majority of children have already seen or deliberately watched detrimental on-line content and this kind of interactions make children think that they can understand everything and are able to assess properly every risky situation and feel old enough to get involved into social life. Therefore, the study suggests that the there are many threats and risks that can cause very serious and painful negative effects. It also should be mentioned that the objective of the thesis has been achieves and the tasks have been implemented.