Critical reflections on Donna Haraway’s SF: navigating fact and fiction for responsibility in the Anthropocene
Bakšytė, Kristina |
Šio darbo tikslas yra išanalizuoti ir kritiškai įvertinti Donnos Haraway teikiamus pasiūlymus Antropoceno problemos sprendimui. Nors Antropoceno problemos yra žmogiškosios veiklos pasekmė, jų įtaka paveikia visas Žemėje aptinkamas gyvybes ir vietoves. Būtent šiame kontekste Haraway siekia peržengti žmogaus-gamtos dualizmą ir verčiau sutelkti dėmesį į visų gyvybės rūšių gerovę bei išlikimą. Tai reikalauja nukreipti teoretikų dėmesį nuo svarstymų, kuriuose žmogus yra pagrindinė figūra, sutelkiant intelektualines pastangas Antropoceno sprendimų paieškoms, kurios vertintų ne tik žmogų, bet ir kitas gyvybės, ir ne tik, formas. Nors Haraway tikslas ir kilnus, teorinė šio tikslo siekimo plėtotė kelia klausimus, kiek galime šiuo pasiūlymu pasitikėti, kiek jis yra prieinamas ir aiškus platesniai auditorijai. Šie klausimai pasirodo kritiškai vertinant tokias Haraway sąvokas kaip ‘SF’, kuri funkcionuoja kaip metodologinis Haraway teorijos pamatas. Taip pat ‘Chthulucene’, kuri nurodo Haraway post-Antropoceninio pasaulio viziją. Įtraukiamos situatyvių žinių (situated knowledges) bei meno mokslo įpasaulinimo (art science worlding) sąvokos, kurios oponuoja moksliniam objektyvumui ir ribiškai apibrėžiamoms disciplinoms. Analizuojama ir spekuliatyvios fabulacijos (speculative fabulation) sąvoka kaip vienas pagrindinių SF fakto ir fikcijos jungimo pavyzdžių ir praktikų. Pastaroji yra svarbiausia analizuojama charakteristika kaip SF ekspresija praktikoje, kuri galiausiai pasirodo sukelianti daugiausiai problemų ir pavojų Haraway teorijoje, kaip kad fakto nuvertėjimas be galimybės pasitikėti mokslinėmis teorijomis, taip nuvertėjant ir Antropoceno problemai.
The intent of this paper is to analyze and critically examine Donna Haraway’s approach to the Anthropocene problems and the solutions she provides to them. Although these issues are caused by human-induced activities the damage affects all of the Earth’s inhabitants and habitats alike. Thus, Haraway resorts to bypassing the human-nature dualism and instead focusing on multispecies justice wherein theoretical research is asked to shift its view from the human self-involvement and instead focus on locating ways of rebuilding the world for ourselves and others, human and nonhuman alike. Though Haraway’s mission may be noble, the theoretical construction that conveys her theory raises concerns about credibility, accessibility, and clarity if we are to adopt the methods she provides. This paper critically engages with Haraway’s undertaking through examination and critique of Harawyan concepts of SF, which is a methodological concept that underlies Haraway’s theory; Chthulucene as the post-Anthropocene world that Haraway envisions; concepts of situated knowledges and art science worlding that oppose scientific objectivity and boundary-defined disciplines; and speculative fabulation as a prime example of SF process of imploding facts and fiction. The latter characteristic is of special importance as it is the ultimate methodological working of the SF concept that ultimately proves to be the most problematic and possibly dangerous in Haraway’s resolve as scientific facts become unreliable and theories muddled, resulting in devaluation of the Anthropocene problem itself.