Centralizuotos švietimo įstaigų buhalterinės apskaitos reformos vertinimas: Panevėžio savivaldybės atvejis
Lunienė, Zita |
Viešųjų įstaigų buhalterinės apskaitos centralizacija praktiniu požiūriu nėra naujas reiškinys, tačiau moksliniu požiūriu Lietuvoje mažai tyrinėta. Šio baigiamojo darbo tikslas yra įvertinti Panevėžio miesto savivaldybės centralizuotos viešųjų įstaigų buhalterinės apskaitos reformos įgyvendinimo efektyvumą ir veiksmingumą. Centralizuota buhalterinė apskaita įtraukia 71 viešąsias, kultūros ir kitas įstaigas, kurios iki reformos apskaitą vykdė decentralizuotai. Metodai. Tikslui pasiekti naudota literatūros ir dokumentų analizės metodai, padėję pasirinkti reformos vertinimo metodus. Efektyvumas vertinamas pagal kaštų mažinimo rodiklį, kuris nurodo, kiek procentų buvo sumažintos išlaidos 2024 m. palyginus su pradinėmis išlaidomis 2021 m. Duomenys imti iš buhalterinės programos „Biudžetas“ VS. Siekiant ištirti apskaitos veiksmingumą ribojančius veiksnius buvo atliktas proceso vertinimas įtraukiant reformos labiausiai paliestas suinteresuotas šalis – viešųjų įstaigų vadovus (n- 55) bei Panevėžio apskaitos centro specialistus (n-12). Tyrimo įrankis įtraukė kintamuosius, susijusius su reformos veiksmingumo vertinimu: bendras reformos vertinimas, pasirengimas reformai, aptarnavimo kokybės, informavimo, konsultavimo, apskaitos procesą neigiamai veikiančios kliūtys bei veiksmingas praktikas skatinantys veiksniai. Įrankis įtraukė uždarus ir atvirus klausimus.Rezultatai. Darbo teorinėje dalyje apžvelgta apskaitos teorijų raidos etapai, apskaitos reformos kontekstas, įskaitant reguliavimą, apžvelgta viešųjų intervencijų vertinimo metodologijos, pasirenkant vertinimo modelį. Nustatyta, kad reforma kaštus sumažino 11,41 %. Proceso vertinimas atskleidė, kad reforma buvo vykdoma „iš viršaus į apačią“ principu, nepakankamai pasiruošus. Darbe pateikta reformos paliestų įstaigų vadovų ir Panevėžio apskaitos centro apskaitos specialistų perspektyvomis paremti reformos veiksmingumą ribojantys bei skatinantys veiksniai. Išvados ir rekomendacijos. Buhalterinės apskaitos reforma apskaitą standartizavo, nežymiai sumažino kaštus, tačiau buhalterinė apskaita centralizuota tik dalinai. Po centralizacijos įstaigos atlieka daug buhalterinių darbų, susijusių su vadovų, kurie yra finansinių asignavimų valdytojai, statusu. Dėl to aptarnaujamoms įstaigoms padidėjo darbo krūvis, iškilo sprendimo priėmimo galių disbalanso ir kitos problemos. Savivaldybėms, kurios nėra atlikusios centralizuotos apskaitos reformos, rekomenduojama standartizuotos apskaitos diegimui apsvarstyti alternatyvius būdus.
The centralisation of public accounting is not a new phenomenon from a practical point of view, but it has been little studied in Lithuania. The aim of this thesis is to assess the efficiency and effectiveness of the implementation of the centralised accounting reform in the municipality of Panevėžys. The centralised accounting includes 71 educational, cultural and other institutions which, before the reform, were accounted for in a decentralised way. Methods. The methods used to achieve the objective were literature and document analysis, which helped to select the methods used to evaluate the reform. Efficiency is measured by the cost reduction rate, which indicates the percentage reduction in costs in 2024 compared to the initial costs in 2021. The data are taken from the accounting software “Budget" VS. To investigate the factors limiting the effectiveness of accounting, a process evaluation was carried out with the involvement of the stakeholders most affected by the reform - the heads of public institutions (n-55) and the specialists of the Panevėžys Accounting Centre (n-12). The survey tool included variables related to the assessment of the effectiveness of the reform: general assessment of the reform, readiness for the reform, quality of service, information, consultation, obstacles negatively affecting the accounting process and factors promoting effective practices. The tool included closed and open questions. Results. The theoretical part of the paper reviewed the stages of development of accounting theories, the context of accounting reform, including regulation, and methodologies for evaluating public interventions by selecting an evaluation models. It was found that the reform reduced costs by 11.41%. The process evaluation revealed that the reform was carried out in a top-down manner with insufficient preparation. The paper presents the factors limiting and facilitating the effectiveness of the centralized accounting. Conclusions and recommendations. The accounting reform has standardised accounting, slightly reduced costs, but only partially centralised accounting. Since centralization, the institutions have been responsible for a large amount of accounting work in connection with the status of the heads of the institutions as financial managers responsible for the allocation of funds to the institution. This has increased the workload of the bodies served, created imbalances in decision-making power and other problems. It is recommended that municipalities that have not undergone a centralised accounting reform consider alternative approaches to the introduction of standardised accounting.