Skirtingo amžiaus imtynininkų palaikančio ir slopinančio tarpasmeninio trenerio elgesio suvokimas
Grigaliūnas, Adomas |
Temos aktualumas. Sportininkų rengimo procese treneris atlieka vieną pagrindinių vaidmenų užtikrindamas atletų psichologinį stabilumą, motyvaciją sportuoti ir orientaciją į iškeltus tikslus (Chu ir Zhang, 2019). Trenerio tarpasmeninis elgesys, taikomas motyvacinis stilius, tai, kaip jis bendrauja su savo sportininkais, gali turėti didelę įtaką jų motyvacijai ir pasiekimams sporte (Mossman ir kt., 2022; Vansteenkiste ir Ryan, 2013). Pagal apsisprendimo teoriją (toliau SDT, Ryan ir Deci, 2017), treneris pasirinkdamas tarpasmeninio elgesio stilių gali patenkinti ir (arba) sužlugdyti pagrindinius atletų psichologinius poreikius (autonomiją, kompetenciją ir socialinius santykius). Atlikti tyrimai (Ntoumanis ir kt., 2018; Standage ir Ryan, 2020) atskleidžia, kad trenerio tarpasmeninis elgesys paremtas atletų dedamų pastangų ir pažangos teigiamu įvertinimu, sportininkų įtraukimu į sprendimų priėmimo procesą, jų integravimu į komandą, paramos teikimu ir pagalba siekiant sportinių tikslų, sustiprina atletų motyvaciją sportuoti. Pastebima, kad tarpasmeniniai santykiai paremti trenerio pasitikėjimu, atletų savarankiškumo skatinimu ir tvirtų ryšių formavimu, gali teigiamai paveikti sportininkų vidinę motyvaciją (Rodrigues et al., 2018).
Topic relevance. In the process of training athletes, the coach plays one of the main roles in ensuring the psychological stability of athletes, motivation to play sports and orientation towards the set goals (Chu and Zhang, 2019). The coach's interpersonal behavior, the applied motivational style, the way he communicates with his athletes can influence their motivation and achievements in sports (Mossman et al., 2022; Vansteenkiste and Ryan, 2013). According to self-determination theory (hereinafter SDT, Ryan and Deci, 2017), the coach's chosen interpersonal behavior style can satisfy the theory and (or) disrupt the basic psychological needs of athletes (autonomy, competence and social relationships). Research (Ntoumanis et al., 2018; Standage and Ryan, 2020) reveals that the coach's interpersonal behavior is based on positive evaluation of the athletes' efforts and progress, inclusion of athletes in the decision-making process, their integration into the team, providing support and assistance in achieving sports goals, and reinforcing sports goals. It is observed that interpersonal relationships based on the coach's trust, promoting athletes' autonomy, and forming strong relationships can positively affect athletes' intrinsic motivation (Rodrigues et al., 2018).