Įlytinta aplinka STEM specialybėse : diskriminacinės praktikos ir studenčių įveikos strategijos
Chraptavičiūtė, Jorūnė |
Remiantis Eurostat (2023) statistika, Lietuvoje merginų, studijuojančių STEM specialybes, yra dvigubai mažiau nei vaikinų. Užsienyje atlikti tyrimai atskleidžia, kad moterys, būdamos STEM specialybėse susiduria su įvairiomis diskriminacijos dėl lyties formomis, aptariamos įveikos strategijos, kurių imasi merginos, būdamos vyrų dominuojamose specialybėse ir patirdamos diskriminaciją, tačiau Lietuvos moksliniame diskurse būtent šių reiškinių analizės nėra. Būtent tai lėmė šio darbo problemą: Su kokiomis diskriminacijos praktikomis susiduria STEM studentės Lietuvos aukštojo mokslo ir studijų institucijose ir kokias asmenines įveikos strategijas naudoja, norėdamos prisitaikyti prie vyrų dominuojamos aplinkos ir patirdamos diskriminaciją? Iškeltas tyrimo tikslas: Nustatyti su kokiomis diskriminacijos praktikomis susiduria STEM specialybių studentės Lietuvos aukštojo mokslo ir studijų institucijose ir kokias asmenines įveikos strategijas naudoja, norėdamos prisitaikyti prie vyrų dominuojamos aplinkos ir patirdamos diskriminaciją. Tyrimo objektas: Diskriminacijos praktikos Lietuvos aukštojo mokslo ir studijų institucijose STEM specialybėse ir studenčių įveikos strategijos. Empiriniam tyrimui atlikti pasirinkta kokybinė metodologija ir pusiau struktūruotas individualus interviu. Atlikus tyrimą atrasta, kad STEM studentės susiduria su šiomis diskriminacijos formomis: nepasitikėjimas techniniais įgūdžiais ir žiniomis, aukštesni reikalavimai, galimybių apribojimas, ignoravimas, verbaliai išreiškiami stereotipai. Studentės pasirenka tokias asmenines įveikos strategijas: vertės įrodymas, vengimas klysti, didesnis įdirbis, moteriškumo slopinimas, stereotipiškai „vyriškų” savybių demonstravimas, situacijos priėmimas, nemalonių situacijų vengimas, (ne)kalbėjimas apie problemas.
According to Eurostat (2023) statistics, there are twice as many males as females studying STEM subjects in Lithuania. Research conducted outside of Lithuania reveals that women face various forms of gender discrimination in STEM fields and analyzes coping strategies adopted by females in male-dominated fields. However, there is no analysis of these phenomena in Lithuanian scientific discourse. This led to the research problem of this thesis: what discriminatory practices do female STEM students face in Lithuanian higher education institutions, and what personal coping strategies do they use to adapt to a male-dominated culture? The aim of the study is to identify the discriminatory practices faced by female STEM students in Lithuanian HEIs and the personal coping strategies they use to adapt to a male-dominated environment. The object of the study is the discrimination practices in Lithuanian higher education and study institutions in STEM fields and the coping strategies of female students. A qualitative methodology and a semi-structured individual interview method were chosen to conduct the empirical study. The study found that female students in STEM face the following forms of discrimination: lack of confidence in females’ technical skills and knowledge, higher demands, limitation of opportunities, being ignored, and verbal stereotyping. The personal coping strategies chosen by female students include: proving their value, avoiding mistakes, working harder, suppressing femininity, displaying stereotypically 'masculine' qualities, accepting the situation, avoiding uncomfortable situations, and (not) talking about problems.