Pasakų, eilėraščių ir sakmių naudojimas ikimokyklinio amžiaus vaikų gamtamoksliniams tyrinėjimams skatinti
Kairionienė, Aistė |
Tyrimo aktualumas: Tyrinėjimai taip pat yra neatsiejama vaikystės dalis, kurios neišvengia joks augantis organizmas. Dažniausiai vaikus dominantys procesai ir tyrinėjimai yra tai, kas juos supa nuo mažų dienų. Įvairūs ir skirtingi reljefai, spalvos, šalia esantys žmonės, įvairios emocijos ir t.t. Tačiau peržengus ankstyvają vaikystę vaikams kur kas įdomiau pasidaro stebėti ir tyrinėti juos supančią gamtą. Jiems kyla daug klausimų susijusių su įvairiais gamtos procesais, gyvaisiais organizmais. Tyrinėdami vaikai patiria atradimo džiaugsmą. Tyrimo problema: Ikimokyklinio amžiaus vaikas yra smalsus, tyrinėjantis, žingeidus ir viskuo eksperimentuojantis, jam įdomus jį supantis pasaulis, šalia esantys žmonės. Jis pastebi skirtumus ir panašumus, pastebi besikeičiantį procesą gamtoje, gyvūnų pasaulyje, todėl dažnai smalsauja kodėl vyksta tam tikri procesai. Dažnai yra pamirštamas arba tinkamai neišplėtojamas gamtamokslinis ugdymas, galbūt dėl per menkų pedagogo žinių. Tuomet kyla klausimas, kaip galima sužadinti vaikų norą tyrinėti gamtą? Kaip pagrindinę pagalbinę priemonę į vaikų gamtamokslinio tyrinėjimo skatinimą būtina įtraukti literatūrą. Skaitant įvairias pasakas, eilėraščius ar sakmes – vaikui natūraliai pradeda gimti noras sužinoti įvairių procesų atsiradimą. Tyrimo objektas: Pasakų, eilėraščių ir sakmių naudojimas ikimokyklinio amžiaus vaikų gamtamoksliniams tyrinėjimams skatinti. Tikslas: Atskleisti, kaip pasakos, eilėraščiai ir sakmės gali paskatinti ikimokyklinio amžiaus vaikų gamtamokslinius tyrinėjimus. Uždaviniai: • Išanalizuoti mokslinę, pedagoginę literatūrą ikimokyklinio amžiaus vaikų gamtamokslinių tyrinėjimų ir jų skatinimo būdų klausimais. • Nustatyti kaip pasakos ir eilėraščiai padeda vaikams įsitraukti į įvairius tyrinėjimus. • Atskleisti pasakų, eilėraščių ir sakmių pažadintų vaikų tyrinėjimų pobūdį bei rezultatus. Tyrimo metodai: • Pokalbis su vaiku prieš ir po veiklos tyrimo; • Veiklos tyrimas;
Relavance of the study: Research is also an integral part of childhood that no growing organism can avoid. The processes and research that most often interest children are what surrounds them from an early age. Various and different reliefs, colors, people nearby, various emotions, and so on. However, going beyond early childhood makes it much more interesting for children to observe and explore the nature around them. They have many questions related to various natural processes, living organisms. While exploring, children experience the joy of discovery. Research problem: The preschool child is curious, exploring, curious and experimenting with everything, he is interested in the world around him, the people around him. He notices differences and similarities, notices a changing process in nature, in the animal world, so he is often curious as to why certain processes take place. Science education is often overlooked or underdeveloped, perhaps due to a lack of pedagogical knowledge. Then the question arises, how can one arouse the desire of children to explore nature? Literature needs to be included as a key tool in promoting children's science research. When reading various tales, poems or tales - the child naturally begins to have a desire to learn about the emergence of various processes. Object of research: Use of fairy tales and poems to promote science research in preschool children. Aim: To reveal how fairy tales and poems can stimulate science research in preschool children. Tasks: • To analyze the scientific and pedagogical literature on the issues of natural science research of preschool children and the ways of their promotion. • Identify how fairy tales and poems help children engage in a variety of research. • Reveal fairy tales and poems awakened • The nature and results of children's research. Research methods: • Interview with the child before and after the activity research; • Performance research;