Rašymas kaip terapija: atminties tyrimo galimybės
Astrauskienė, Aušra |
Magistro darbe analizuojami 2024 metais įvairių profesijų žmonių parašyti tekstai apie so¬vie¬tinio laikotarpio represijas ir prisitaikymą. Tyrimo šaltiniai – 29 istorijos, reflektuojančios temą „Istorija, nutikusi sovietmečiu, kurią laikau skauduliu“. Darbe siekiama išsiaiškinti kokie yra sovietmečio atminties, poatminties ar nenoro prisiminti aspektai. Tyrimo objektas – sovietmečio atminties tyrimo galimybės užrašytose tekstuose. Darbo tikslas. Ištirti rašymą kaip terapinį procesą pateiktuose pasakojimuose ir įvertinti, kaip individuali atmintis, perteikiama per rašymą, tampa kolektyvine. Darbe vadovaujamasi tyrinėtojos Astrid Erll samprata, kad atminties veiksmai priklauso epizodinės – autobiografinės atminties sistemai ir gali būti realizuoti tik per istorijos pasakojimą. Pasakojime analizuojamos semantinio lygmens raiškos priemonės, pasitelkiami metodai: aprašomasis, analitinis, lyginamasis, atidaus skaitymo, autoetnografinis. Pasirinktų tekstų analizė atskleidė sovietinių represijų mastą, išgyventos prievartos pa¬sek-mes, parodė sovietinės atminties žodyną, kurio nežino šiuolaikinis žmogus. Tyrimo metu išryškėjo hibridiškumo, mimikrijos, liminalumo, ambivalentiškumo, de¬for-macijos postkolonialistinis atminties identitetas. Reikšminiai žodžiai: sovietmetis, represija, rašymas, terapija, atmintis, poatmintis.
The master's thesis analyses texts written in 2024 by people from different professions about repression and adaptation during the Soviet period. The sources of the research are 29 stories reflecting on the theme "A story that happened during the Soviet era that I consider painful". The aim of the work is to find out what are the aspects of memory, after–remembrance or unwillingness to remember the Soviet era. The object of the research is the possibilities of studying the memory of the Soviet era in written texts. The aim of the thesis is to explore writing as a therapeutic process in the narratives presented and to assess how individual memory, conveyed through writing, becomes collective. The work is guided by Astrid Erll's notion that memory acts belong to the episodic–autobiographical memory system and can only be realised through the telling of a story. The narrative analyses the means of expression at the semantic level and the methods used: descriptive, analytical, comparative, close reading, autoethnographic. The analysis of the selected texts revealed the extent of Soviet repression, the consequences of the violence experienced, and the vocabulary of Soviet memory, which is unknown to modern people. The research revealed a post–colonial identity of hybridity, mimicry, liminality, ambivalence, and deformation of memory. Keywords: The Soviet era, repression, writing, therapy, memory, post-memory.