5-6 metų vaikų fizinio aktyvumo skatinimas projektinėse veiklose
Surdokaitė, Kristina |
Fizinis aktyvumas – tai veiksnys, formuojantis žmogaus organizmo funkcijas, ugdantis ir stiprinantis visą organizmo sistemą bei veikiantis jo gyvybingumą. Jis – svarbiausia ikimokyklinio amžiaus vaiko laisvalaikio praleidimo forma, kuri užtikrina gerą sveikatą bei socialinę ir emocinę gerovę. Fizinio aktyvumo ir sveikatos tarpusavio sąsajos yra abipusės: fizinis aktyvumas veikia asmens sveikatą, o sveikatos būklė turi įtakos fiziniam aktyvumui bei fiziniam pajėgumui. Fizinis raštingumas siekia puoselėti motyvaciją, pasitikėjimą savimi, fizinę kompetenciją, žinias ir fizinio aktyvumo patirties supratimą. Mokytojų motyvacija ir jų gebėjimas motyvuoti vaikus, daro įtaką vaiko domėjimuisi fizine veikla ir atsisprendimui aktyviai gyventi visą gyvenimą. Būtina pritaikyti supančią aplinką, kad ji skatintų vaikų judėjimą, tenkintų pažintinius interesus, gerintų nuotaiką, užtikrintų optimalų organizmo augimą. Vienas iš alternatyvių būdų skatinančių 5-6 m. vaikų fizinį aktyvumą yra projektinė veikla. Ji leidžia ne tik sistemiškai spręsti vaiko fizinio aktyvumo skatinimo bei sveikos gyvensenos formavimo ir sveikatos stiprinimo problemas, bet yra lengvai pritaikoma prie ugdymo proceso. Darbe atliktas tyrimas.
Tyrimo objektas – ikimokyklinio amžiaus vaikų fizinio aktyvumo skatinimas projektinėse veiklose.
Tyrimo tikslas – išsiaiškinti projektinių veiklų poveikį ikimokyklinio amžiaus vaikų fiziniam aktyvumui.
Tyrimo uždaviniai: išanalizuoti mokslinius šaltinius apie fizinio aktyvumo svarbą bei fizinio aktyvumo skatinimą ikimokykliniame amžiuje, teoriškai atskleisti fizinį aktyvumą skatinančių projektų naudą, išsiaiškinti pedagogų patirtis ir nuomonę apie ikimokyklinio amžiaus vaikų fizinio aktyvumo ugdymą, ištirti projektinės veiklos naudą ikimokyklinio amžiaus vaikų fiziniam aktyvumui.
Tyrimo metodai: Teoriniai: mokslinės, metodinės literatūros šaltinių analizė ir apibendrinimas; Empiriniai: pedagogų anketinė apklausa; pedagogo naudojamų būdų 5-6 metų vaikų fizinio aktyvumo skatinimui projektinės veiklos metu, stebėjimas.
Tyrimo imtis. Tyrimas atliktas 2021 m. spalio - lapkričio mėn. Anketinėje apklausoje dalyvavo 108 atsitiktinių Lietuvos ikimokyklinio ugdymo kūno kultūros pedagogų ir mokytojų dirbančių pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas. Stebėjime dalyvavo Vilniaus ikimokyklinio ugdymo įstaigos neformaliojo ugdymo mokytojas kūno kultūrai ir trylika 5-6 m. ikimokyklinio amžiaus vaikų.
Išvados. Dalyvavimas projektuose vaikų ugdymui kelia konkrečius mokymosi tikslus: ugdyti vertybes ir gyvenimo įgūdžius naudingus kasdieniame gyvenime: pagarbą, komandinį darbą ir problemų sprendimą; ugdyti pagrindinius judėjimo įgūdžius; skatinti bendrauti ir bendradarbiauti, rinktis sveiką gyvenimo būdą, dirbti komandoje. Visų fizinį aktyvumą skatinančių projektų bendras tikslas – užtikrinti vaikų fizinę ir psichinę sveikatą bei rūpintis aktyvaus gyvenimo būdo įvairove.
Physical activity is a factor that shapes individual’s functions of the human organism, develops and strengthens the whole system of the organism and affects its vitality. It is the most important leisure activity for the pre-school aged child, which ensures good physical health as well as social and emotional well-being. The relationship between physical activity and health is bilateral: physical activity affects individual’s health, and the state of the health makes impact on physical activity and capacity. Physical literacy aims to develop motivation, self-assurance, physical competence, knowledge and the understanding of the experience of physical activity. The children’s interest in physical activity and the self-determination to live an active life is affected by educators’ motivation and ability to motivate children. It is necessary to adapt the environment, so that it stimulates children’s motivation, satisfies their cognitive interests, improves mood and ensures optimal growth of organism. One of the alternative ways to stimulate 5-6 years old children’s physical engagement is a project activity. It allows not only to shape systematically children’s physical activity habits, but also healthy lifestyle and health strengthening issues and is easily adaptive to education process. This thesis includes research. Research object – promotion of physical engagement in project activities for children of the pre-school age. Research aim – investigate the effect of the project activities to the physical engagement of pre-school aged children. Research objectives – analyze scientific literature related to the influence of physical activities and promotion of physical activities for preschoolers. Reveal the benefits of project activities promoting projects in theory, find out educator’s experiences and feedback on preschoolers’ physical education, investigate the benefits of project activities to preschoolers engagement in physical activities. Research methods – theoretical: the analysis and summary of the scientific and methodical literature resources. Empirical: survey of educators, observation of educators’ used methods to promote physical activity during the project activity. Research scope: the research was carried out during October and November of 2021. The survey was answered by 108 casual Lithuanian physical education teachers and educators, working with preschooler’s syllabus. The research included a Vilnius preschool establishment non-formal teacher for physical education and thirteen 5-6 years old children. Conclusion. Participating in project activities for children’s education raise specific learning objectives: develop values and skills, that are useful in everyday life.: respect, team-work, problem-solving, develop basic motion skills, encourage communication and collaboration, choose a healthy lifestyle, work in a team. All physical activities have a common goal – to ensure children‘s physical and psychologic health and encourage the variety of active life style.