Ikimokyklinių institucijų vadovų inovatyvus elgesys ir perdegimo sindromas
Žukauskienė, Rasa |
Tyrimo problema formuluojama klausimu: koks yra ikimokyklinio ugdymo institucijų vadovų inovatyvus elgesys ir kaip ikimokyklinio ugdymo institucijų vadovų inovatyvus elgesys susijęs su perdegimo sindromu? Tyrimo objektas: ikimokyklinių institucijų vadovų inovatyvus elgesys ir perdegimo sindromas. Tyrimo tikslas: atskleisti ikimokyklinio ugdymo institucijų vadovų inovatyvaus elgesio ir perdegimo sindromo raišką bei jų tarpusavio sąsajas. Tyrimo uždaviniai: 1. Teoriniu požiūriu pagrįsti inovatyvaus elgesio ir perdegimo sindromo konceptą; 2. Ištirti ikimokyklinių institucijų vadovų refleksyvų požiūrį į inovatyvų elgesį; 3. Ištirti ikimokyklinių institucijų vadovų refleksyvų požiūrį į perdegimo sindromo raišką; 4. Nustatyti ikimokyklinių institucijų vadovų inovatyvaus elgesio ir perdegimo sindromo sąsajas. Tyrimo imtis ir metodai: tyrime dalyvavo 110 ikimokyklinio ugdymo institucijų vadovų iš visos Lietuvos. Tyrime naudoti šie metodai: mokslinės literatūros analizė, statistinių duomenų analizė (aprašomoji statistika, požymio ryšio stiprumui tirti naudota koreliacija - Pirsono (angl. Pearson) koreliacijos koeficientas, duomenų palyginimui taikyta blokuotų duomenų ANOVA). Duomenys statistiškai apdoroti naudojant „IBM SSPS 22 statistics“ programos paketą. Tyrimo klausimynas sudarytas iš trijų tyrimo instrumentų: inovatyvaus elgesio tyrimo klausimyno, perdegimo sindromo klausimyno ir demografinių duomenų klausimyno. Tyrimo rezultatai: empirinis tyrimas atskleidė, jog ikimokyklinių institucijų vadovų inovatyvus elgesys dažniausiai atsiskleidžia naujų idėjų paieška ir naujų idėjų palaikymu. Ikimokyklinių institucijų vadovai mažiau linkę generuoti naujas idėjas ir jas įgyvendinti. Perdegimo sindromas dažniausiai atsiskleidžia per depersonalizacijos komponentą ir rečiau per asmeninių laimėjimų bei emocinio išsekimo komponentus. Nustatyta statistiškai reikšminga koreliacija tarp perdegimo sindromo asmeninių laimėjimų komponento ir visų inovatyvaus elgesio komponentų. Galima teigti, jog inovatyvus ikimokyklinių institucijų vadovų elgesys susijęs su asmeniniais laimėjimais. Reikšminiai žodžiai: ikimokyklinės institucijos vadovas, inovacija, inovatyvus elgesys, perdegimo sindromas.
Research problem stated as a question: what is the innovative work behavior of the heads of preschool institutions and how the innovative behavior is related to the burnout? Object of the research: the innovative work behavior and burnout syndrome of the heads of preschool institutions. Goal of the research: Reveal the innovative work behavior and the expression of burnout syndrome of the heads of preschool institutions and establish the relations. Tasks of the research: 1. Substantiate the innovative work behavior and burnout syndrome concepts from theoretical standpoint; 2. Examine the reflective attitude to the innovative behavior of the heads of preschool institutions; 3. Examine the reflective attitude to the expression of burnout syndrome of the heads of preschool institutions; 4. Establish the relations between the innovative work behavior and burnout syndrome. Sample size and methods: 110 heads of the preschool institutions from all Lithuania participated in the research. Analysis of scientific literature and analysis of statics data (descriptive statistics, Pearson correlation coefficient to evaluate the strength attribute relation, ANOVA analysis to compare blocked datasets) were used as a method. Data was statistically processed using “IBM SSPS 22 statistics” program package. Research questionnaire was composed of three instruments: questionnaire for examination of the innovative behavior, questionnaire for examination of burnout syndrome and demographic data questionnaire. Results of the research: empirical investigation showed that the innovative behavior of the heads of preschool institutions in most cases is revealed through the search and support of new ideas. The heads of preschool institutions are less likely to generate and implement new ideas. Expression of burnout syndrome manifests through depersonalization component in most cases and less often though personal achievement and emotional exhaustion components. Statistically significant correlation is detected between burnout syndrome personal achievement component and all of the components in was established. It can be stated that the innovative work behavior of the heads of preschool institutions is related to their personal achievements. Keywords: head of preschool institution, innovation, innovative behavior, burnout syndrome.