Tikrovės patyrimo modeliai Lietuvos teatro auditorijų dalyvavimo praktikose
Kalinauskas, Justinas |
Disertacijoje yra nagrinėjamas auditorijos dalyvavimas teatro akte, siekiant išanalizuoti, kaip dalyvavimo momentas daro įtaką tikrovės patyrimui. Tyrimo objektas – tikrovės patyrimas Lietuvos teatro auditorijų dalyvavime ir šio patyrimo poveikis auditorijai bei teatro aktui. Objekto analizėje yra taikomas Tikrovės teatro konceptualus karkasas, kuris papildomas eksperimentinės teatrologijos, kokybinio auditorijos tyrimo ir fenomenografijos metodais. Šių prieigų sintezė darbe leidžia nuosekliai apjungti teorinį, empirinį bei praktinį požiūrius į tyrimo objektą, tokiu būdu pristatant Lietuvos teatrologijoje originalią teatro analizės metodologiją. Darbe yra apžvelgiama plati daugiausiai XXI a. 2 deš. šiuolaikinių dalyvaujamųjų Lietuvos teatro bei parateatro praktikų panorama, orientuojantis į jaunosios teatro ir tarpdisciplininio meno kūrėjų kartos darbus ir juos pristatant per auditorijos tikrovės patyrimo perspektyvą. Praktiniame tyrime ši auditorijos perspektyva yra atskleidžiama laboratorinėse izoliuotose sąlygose vykdant teatrinius eksperimentus su atrinktu teatro auditorijos segmentu ir šiuos eksperimentus lydintį kokybinį auditorijos tyrimą. Pirmoje disertacijos dalyje yra pristatomos teorinės darbo objekto prielaidos, remiantis skirtingomis filosofinėmis, sociologinėmis teorijomis, poststruktūralistine perspektyva ir Tikrovės teatro lauku. Antra darbo dalis skirta įvairių Tikrovės teatro strategijų teoriniam nagrinėjimui ir skirtingų Tikrovės teatro aspektų analizei šiuolaikinio Lietuvos teatro atvejuose. Trečioje dalyje yra aprašomas praktinis-kokybinis auditorijos segmento tyrimas ir suformuluojami auditorijos dalyvavime pasireiškiantys tikrovės patyrimo modeliai, juos sąlygojančios priežastys bei šių modelių produktyvus poveikis auditorijos įsitraukimui bei interpretacijai.
The dissertation examines audience participation in a theatrical act to analyze how the moment of participation influences the experience of reality. The object of the research is the experience of reality in the participation of Lithuanian theatre audiences and the impact of this experience on the audience and on the theatrical act itself. The conceptual framework of Reality theatre is applied in the analysis of the object, which is supplemented by the methods of experimental theatrology, qualitative audience research and phenomenography. The synthesis of these means in the work allows to consistently combine theoretical, empirical and practical approaches to the research object, thus presenting the original methodology of theatre analysis in Lithuanian theatrology. The work reviews a wide range of panorama of contemporary participatory Lithuanian theatre and paratheater practices from the 2010‘s, focusing on the works of the young generation of theatre and interdisciplinary art creators and presenting them through the perspective of the audience's experience of reality. In the practical research, this audience perspective is revealed in isolated laboratory-like conditions by conducting theatrical experiments with a selected segment of theatre audience and the qualitative audience research accompanying these experiments. The first part of the dissertation presents the theoretical assumptions of the object of the work, based on different philosophical, sociological theories, poststructuralist perspective and the field of Reality theatre. The second part of the work is devoted to the theoretical analysis of various strategies of Reality theatre and the analysis of different aspects of Reality theatre in the cases of contemporary Lithuanian theatre. The third part describes the practical-qualitative research of the audience segment and formulates the models of reality experience manifested in the audience's participation, and the productive impact of these models on the audience's involvement and interpretation.