Mokytojo padėjėjo, dirbančio ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, profesinės veiklos emancipavimas mentorystės procese
Anglickienė, Rūta |
Mokytojo padėjėjas – nepamainomas pagalbininkas šiuolaikiniam, su įvairiais iššūkiais susiduriančiam pedagogui. Atsižvelgiant į mokytojo padėjėjo veiklos kompleksiškumą, darbo intensyvumą, mažą patirčių ir kompetencijų ištirtumą, galima siūlyti mokytojo padėjėjo veiklos emancipavimo procesą, kuriame dalyvautų mentorius. Tyrimo problema – sąlygų, mokytojo padėjėjų profesinės veiklos emancipacijai, ikimokyklinio ugdymo įstaigose, trūkumas. Tyrimo objektas – mokytojo padėjėjo veiklos emancipavimas. Tyrimo tikslas – pagrįsti mokytojo padėjėjo, dirbančio ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, veiklos emancipavimą mentorystės procese. Tyrimo metodai: tyrime taikytas kokybinis metodas. Duomenų rinkimo instrumentas – pusiau struktūruotas interviu. Duomenys buvo analizuojami taikant kokybinę turinio analizę. Tyrimo rezultatai: dažniausiai mentoriai sudaro palankias sąlygas mokytojų padėjėjų profesinės veiklos emancipacijai: atsižvelgia į padėjėjo pasiūlymus, nuomonę, skatina tobulėjimą, dalinasi atsakomybę, vyksta mentorystės reversiškumas. Tačiau trūksta padėjėjų juridinio įgalinimo, dažnesnės savo veiklos refleksijos. Pasigendama bendradarbiavimo su ugdymo proceso dalyviais. Tagi, emancipavimo procesas palaipsniui vyksta, bet dar yra tobulintinų sričių. Išvados:
- Mokytojo padėjėjas – pagalbos ugdytojui ir ugdytiniui teikėjas, kurio pagrindinės funkcijos – teikti visokeriopą pagalbą pedagogui ir sutrikimų turinčiam ugdytiniui.
- Mokytojo padėjėjo profesinės veiklos emancipacija – socialinė būsena kurioje dominuoja tikrovės suvokimas, veikla, valia. Emancipavimo procesas vyksta esant juridinių, filosofinių, socialinių ir edukacinių emancipacijos aspektų bei tikrovės suvokimo, veiklumo, valingumo dermei.
- Siekiant mokytojo padėjėjo veiklos emancipacijos, svarbus jo mentoriaus kompetetingumas, o mokytojo padėjėjo veiklos emancipavimo sėkmės įrodymas – mentorystės reversiškumo procesas.
- Atlikus mokytojų padėjėjų, dirbančių ikimokyklinio ugdymo įstaigose, interviu kokybinę turinio analizę išryškėjo, kad mokytojo padėjėjų emancipavimo apraiškų pastebima visų informančių atsakymuose, tačiau jų veiklos emancipacija mentorystės procese užtikrinama tik iš dalies.
A teacher's assistant is a helper for a modern educator, who is facing various challenges. Due to the complexity of the teacher assistant's activities, work intensity, and a small amount of scientific studies of experiences and competencies, it‘s possible to argue about a process of emancipating the teacher assistant‘s work. The problem of the research is the lack of conditions for the emancipation of professional activities of teacher assistants in pre - school education institutions. The aim of the research: to substantiate the emancipation of the activity of a preschool teaching assistant in the mentoring process. Research methods: research data were collected using a semi-structured interview. The analysis of the findings was performed using the qualitative content analysis method. Conclusions: 1. A teacher assistant is a provider of help to an educator and a pupil with disabilities. 2. The process of emancipation takes place when there is the harmony among the set of emancipatory legal, philosophical, social and educational aspects and the personal reality perception, activity and will. 3. In order to achieve the emancipation of a teacher assistant's work, the competence of the mentor is important. The proof of the teacher assistant's emancipation success is considered to be the process of reverse mentoring. 4. The qualitative content analysis of the interviews of the teaching assistants working in pre-school education institutions revealed that the emancipation of teaching assistants is observed in the answers of all informants, but the emancipation of their activities in the mentoring process is only partially ensured.