The influence of Neoplatonic thought in the Old English Boethius
Disertacijoje nagrinėjama neoplatoninės minties įtaka Boetijaus Filosofijos paguodos vertime į senąją anglų kalbą. Siekiama išsiaiškinti, kaip neoplatoninės idėjos buvo interpretuojamos viduramžių vertime, kokios skirtingos srovės dalyvavo tradicijos sklaidoje ir kokia platesnė viduramžių neoplatonizmo reikšmė šiuolaikiniam filosofiniam diskursui. Darbe susitelkiama ties trimis esmingai neoplatoninėmis temomis – mąstomosios tikrovės perkėlimu į sielos vidų, savasties filosofija ir neoplatonikų apmąstytomis kalbos bei mąstymo ribomis. Tyrimas rodo, kad vertime išsaugomas būtent neoplatoninis mokymas apie filosofinę kontempliaciją – žmogaus sielos pakilimą mąstymo keliu iki dieviškosios tikrovės. Neoplatoninė savasties samprata atskleidžiama sielą vaizduojant kaip daugiapakopę, dinamišką ir dalyvaujančią mąstomojoje tikrovėje savo aukščiausios pažinimo galios – proto – dėka. Neoplatoninė mintis vertime atpažįstama kaip kelių skirtingų neoplatonizmo krypčių sankirta, iš vienos pusės apimanti Augustino ir lotyniškosios tradicijos įtaką, iš kitos – filosofinį ir mistinį graikų neoplatonizmo paveldą. Tyrimo istorinę ir hermeneutinę analizę papildo fenomenologinis tyrimas, atsižvelgiantis į tekste užfiksuotas tylos, atsitraukimo, introspekcijos ir vidinio pokalbio su savimi patirtis. Daroma išvada, kad sen. anglų Boetijus neabejotinai priklauso neoplatoninės filosofijos tradicijai ir atspindi jos raidą viduramžių mąstymo istorijoje.
The dissertation investigates the influence of Neoplatonic philosophy in the Old English Boethius – the earliest vernacular rendering of Boethius’s Consolation of Philosophy that provides valuable insight into the way classical metaphysical and epistemological ideas, particularly those grounded in the Neoplatonic tradition, were reinterpreted within the medieval Christian context. The study examines the phenomenology of the soul’s inward turn and the inner dialogue between distinct levels of cognition, combining this analysis with a hermeneutic examination of the text’s conceptual and linguistic transformations. The study focuses on three interrelated Neoplatonic themes: the internalised noetic reality, the philosophy of the self, and the limits of language and thought when approaching the divine. The Old English Boethius portrays the intelligible realm as an inward mode of being attained through intellectual contemplation, conceives the human soul as self-reflective and rationally oriented toward divine truth, and articulates an understanding of the divine nature inspired by the apophatic tradition, reflecting the idea that it ultimately transcends the limits of both language and thought. The dissertation firmly situates the Old English Boethius within the wider tradition of Neoplatonic thought, demonstrating its contribution to the medieval synthesis of philosophy, language, and lived experience.
