Tautinis ugdymas pirmojoje Lietuvos Respublikoje ir po nepriklausomybės atkūrimo XX a. pab. XXI a. pr.
Kulytė, Vaida |
Rengiamame bakalauro darbe nagrinėjama, kaip buvo apibrėžiamas tautinis ugdymas, projektuotas jo įgyvendinimas, numatytų rezultatų realizavimas ugdymo(si) turinį reglamentuojančiuose dokumentuose Pirmojoje Lietuvos Respublikoje ir po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo XX a. pab. – XXI a. pr. Šio darbo tyrimo objektas yra analizuojama tautinio ugdymo samprata ir jos įgyvendinimo raiška Pirmojoje Lietuvos Respublikoje (1918-1940) ir po 1990 metų nepriklausomybės atkūrimo ugdymo turinį reglamentuojančiuose dokumentuose (istorijos ir pilietinio ugdymo). Mokslinio darbo tikslas – išnagrinėti tautinio ugdymo ypatumus Pirmosios Lietuvos Respublikos laikotarpio ir po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo. Tyrimo metu atskleista tautinio ugdymo samprata ir jos raiška ugdymo(si) procese. Pagrindinis dėmesys skiriamas tautinio ugdymo raiškos analizei istorijos ir pilietinio ugdymo turinį reglamentuojančiuose dokumentuose Pirmojoje Lietuvos Respublikoje (1918-1940) ir po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo. Atliktu tyrimu siekiama atskleisti tautinio ugdymo tvarumą, jo pokyčius kuriant ir reformuojant savarankišką švietimo sistemą po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo XX a. pab. – XXI a. pr. Tyrimui atlikti pasirinkta kokybinio turinio analizės metodas, atliekama programų kokybinė lyginamoji analizė. Duomenų analizės metodai siejami su temine turinio analize. Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad tautinis ugdymas yra apibrėžiamas ir reglamentuojamas švietimo dokumentuose, tačiau jo modeliai skiriasi dviejuose valstybingumo laikotarpiuose. Pirmojoje Lietuvos Respublikoje tautiškumas buvo laikomas valstybės kūrimo ideologijos pamatu. Tuo tarpu po nepriklausomybės santykis su tautiškumu keičiasi. Tautiškumas ypač aktualizuojamas pirmaisiais nepriklausomybės metais, vėliau jis tampa sudėtine dalimi, o ne atskira ugdymo kryptimi, todėl pradedamas sieti su pilietiškumu.
The bachelor's thesis explores how national education was defined, how its implementation was planned, and how the expected outcomes were realized in curriculum-regulating documents during the First Republic of Lithuania and after the restoration of independence at the end of the 20th and the beginning of the 21st century. The object of this research is the concept of national education and its implementation as expressed in educational documents from the First Republic of Lithuania (1918–1940) and after the restoration of independence in 1990, specifically in history and civic education curricula. The aim of the study is to examine the characteristics of national education during the interwar period and after the re-establishment of Lithuanian independence. The study reveals the concept of national education and its expression in the teaching and learning process. The main focus is on analyzing how national education is reflected in history and civic education curriculum-regulating documents during the First Republic of Lithuania (1918–1940) and after the restoration of independence. The research aims to uncover the continuity of national education and its transformations in the process of developing and reforming an independent education system in the late 20th and early 21st centuries. The qualitative content analysis method was chosen for the study, and a qualitative comparative analysis of the programs was performed. Data analysis methods are associated with thematic content analysis. The research revealed that while national education is defined and regulated in educational documents, its models differ across the two periods of statehood. In the First Republic of Lithuania, national identity was regarded as the foundation of state-building ideology. After the restoration of independence, the relationship with national identity shifts. Initially emphasized in the early years of independence, it later becomes an integrated element rather than a separate educational direction and is increasingly linked to civic education.