Ar užsienio vienetas, vykdantis Lietuvoje pardavimus tik per internetinę parduotuvę, turi nuolatinę buveinę?
Butkus, Justinas |
Šis baigiamasis magistrinis darbas aktualus tuo, kad sparčiai vystantis technologijoms keičiasi ir verslas. Atsiradusi elektroninė komercija sukelia daug mokesčių klausimų ir problemų. Pirmoje darbo dalyje aptariama mokestinio rezidento samprata ir nuolatinės buveinės sąvoka tiek tarptautiniu lygiu, tiek ir Lietuvos teisės aktais. Vadovaujantis nustatytais nuolatinės buveinės kriterijais antroje darbo dalyje analizuojama jos vieta elektroninėje komercijoje ir pateikiamos šiuolaikiniam kontekstui nebetinkančios taisyklės bei jų sprendimo būdai. Po 2018 metų JAV bylos buvo nustatyta teisinė taisyklė, kad valstybės gali apmokestinti užsienio vienetą, net jei pardavėjas fiziškai nedalyvauja apmokestinančioje valstybėje ir tai nustatė ekonominio ryšio atsiradimą. Trečioje darbo dalyje pristatomi nauji verslo modeliai bei jiems naujai siūlomi skaitmeninės ekonomikos apmokestinimo alternatyvūs ir trumpalaikiai sprendimo būdai. Taip pat pabrėžiami svarbiausi Europos Sąjungos iškelti tikslai, kurie turi padėti pasiekti naują, modernią ir stabilią skaitmeninės ekonomikos mokesčių sistemą. Analizuojamas Europos Komisijos paskelbtas laikinas pasiūlymas - skaitmeninis paslaugų mokestis. Taip pat, aptariamas EBPO projektas, kuris yra skirtas spręsti ekonomikos skaitmeninimo mokesčių problemas ir yra būsimo susitarimo pagrindas įgyvendinant tarptautinę mokesčių reformą. Šiame darbe siekiama ištirti ar užsienio vienetas, vykdantis pardavimus tik per internetinę parduotuvę, turi nuolatinę buveinę Lietuvoje. Šiam klausimui atsakyti buvo pasitelkti istorinis, aprašomasis, analizės metodas, taip pat loginis ir lyginamasis metodas. Svarbiausia darbe padaryta išvada yra, kad užsienio vientas, kuris vykdo pardavimus Lietuvoje tik per internetinę parduotuvę, kol kas neturi nuolatinės buveinės, bet ateityje, internetinės parduotuvės, kurios neturi fizinių vietų, vis tiek turės nuolatines buveines, nes fizinis buvimas nėra būtinas norint sukurti esminį ryšį tarp verslo ir rinkos jurisdikcijos.
This final master's thesis is relevant in the fact that with the rapid development of technologies, business is also changing. States face a new challenge in how to tax revenue from e-commerce. The first part of the paper discusses the concept of a tax resident and the concept of permanent establishment both at the international level and in Lithuanian legislation. In accordance with the established criteria of permanent establishment, which are adapted and effective in the physical space, the second part of the work analyzes the place of permanent establishment in e-commerce and presents rules that are no longer suitable for the modern context and their solutions. The third part presents new examples of business models and newly proposed alternative and short-term solutions for the taxation of the digital economy. The OECD project, which is the basis for a future agreement on international tax reform, is also discussed. The aim of this work is to investigate whether a foreign entity that sells only through an online store has a permanent establishment in Lithuania. The most important conclusion of the work is that a foreign entity that sells in Lithuania only through an online store does not have a permanent establishment yet, but in the future, online stores that do not have physical locations will still have permanent establishments, because physical presence is not necessary to create a substantial the nexus between business and market jurisdiction.