Santykio su vaiku kūrimo praktikos alternatyvios – šeiminių namų – globos sąlygomis
Volkienė, Silvija |
Santykis tarp vaiko ir suaugusiojo imtas tyrinėti dar 1969 Johno Bowlby, o vėliau imtas plėtoti Mary Ainsworth (1985). Rementis Bowlby (1969) ir jo prieraišumo teorija, saugus ryšys su saugiu suaugusiuoju, tiesiogiai veikia vaiko pasitikėjimą savimi ir pasauliu, bei kitais žmonėmis. Dėmesys santykiui ir ryšiui tarp vaiko ir suaugusiojo tik didėja, tą matome įvairuose mokymuose skirtuose pozityvios tėvystės kursuose, GIMK (Globėju, Įtėvių Mokymų Kursas – skirtas globėjams ir įtėviams). Net gi per pedagogiką kai darželinukai, priešmokyklinukai ar pradinukai, gauna užduotis atlikti namuose su tėvais, bandoma jungti vaiką ir už jį atsakingą suaugusyjį. Dažniausiai tai tėvai, įtėviai ar globėjai. Tam užduodamos įvairios namų užduotys atlikti su tėvais ne todė, kad klasėje nespėjama to atlikti, o tam, kad sukurti veikla grįstą kontaktą kuris skatintų ryšio mezgimą tarp vaikų ir tėvų. Tyrimo tikslas – atskleisti darbuotojo-vaiko santykio kūrimą šeiminiuose vaikų globos namuose socialinio darbo požiūriu. Tyrimo uždaviniai: 1. Aprašyti darbuotojo-vaiko santykio sampratą, dirbant šeiminiuose vaiko globos namuose; 2. Atskleisti darbuotojo elgseną, kuri padeda megzti ir palaikyti santykį su vaiku; 3. Atskleisti darbuotojo elgseną, kuri nepadeda megzti ir palaikyti santykį su vaiku. Tyrimo metodai - tyrimas susideda iš literatūros analizės ir empirinės dalies. Empirinio tyrimo atlikimui naudota kokybinio tyrimo metodlogija. Duomenų rinkimui buvo naudojamas pusiau struktūruotas interviu. Tyrime dalyvavo 5 asmenys. Visos jos buvo moterys. Tyrimo duomenys analizuoti taikant Braun ir Clark (2006) reflektyvios teminės analizės metodą. Tyrimo rezultatai atskleidė, jog saugus prieraišumas yra pagrindinis veiksnys auginant vaiką ir nesvarbu ar jis auga savo biologinėje šeimoje ar yra globojamas. Saugus ryšys su suaugusiuoju užtikrina vaiko saugumo jausmą, savivertės augimą, emocinį gijimą, sklandesnes savo asmenybės ir identiteto paieškas, socialinių įgūdžių formavimąsi, sėkmę kuriant socialinius santykius ateityje ir kitus teigiamus aspektus. Tyrime išaiškėjo, jog darbuotojų kompetencija, profesionalumas, kantrybė ir socialinio santykio kūrimo įgūdžiai teigiamai veikia saugaus prieraišumo vystymąsi. Šeiminiuose globos namuose, kur globos modelis yra orientuotas į komandinį darbą, ypatingai svarbu yra komandos narių tarpusavio supratimas, palaikymas, bendradarbiavimas, laikymasis vienodo ugdymo modelio, normų ir vertybių. Komandos stiprybė įtakoja vaiko sėkmę ateities socialiniame gyvenime. Vykdant šį tyrimą, taip pat atsiskleidė neigiami aspektai kurie griauna ar užkerta kelią saugaus santykio tarp darbuotojo ir vaiko kūrimuisi. Kadangi žmogus yra sociali būtybė, jis negali išvengti santykio. Žmogus kurs jį neišvengiamai, tačiau koks išsivystys žmogaus prieraišumas užaugus, yra svarbu kokį santykį ir kaip jis kurs nuo ankstyvos kūdikystė. Būtina paminėti, kad vaikai kuriems tenka augti nesaugiomis sąlygomis, jie ima kurti emocinį ryšį su oblektu, tai gali būti žaislas, drabužis, patalo dalis ir t.t.. Toks daiktas padeda vaikui jaustis saugia, padeda nurimti vidiniam nerimui. Tokio tipo prisirišimas būdingas vaikams, kurie vaikystėje patiria netektį ir išgyvena stiprių traumų (Winnicitt 1956).
The relationship between children and adults was first studied in 1969 by John Bowlby and later developed by Mary Ainsworth (1985). According to Bowlby (1969) and his attachment theory, a secure attachment to a secure adult directly affects a child's confidence in themselves, the world, and other people. The focus on the relationship and connection between children and adults is only growing, as we can see in various training courses on positive parenting, such as GIMK (Guardian and Foster Parent Training Course – intended for guardians and foster parents). Even in education, when kindergarteners, preschoolers, or elementary school students are given homework to do with their parents, an attempt is made to connect the child with the adult responsible for them. Most often, these are parents, adoptive parents, or guardians. Various homework assignments are given to be done with parents, not because there is not enough time to do them in class, but to create activity-based contact that would encourage bonding between children and parents. The aim of the study is to reveal the development of the employee-child relationship in family-type children's homes from a social work perspective. The objectives of the study are: 1. To describe the concept of the employee-child relationship when working in family-type children's homes; 2. To reveal the behavior of employees that helps to establish and maintain a relationship with the child; 3. To reveal the behavior of employees that does not help to establish and maintain a relationship with the child. Research methods: the study consists of a literature review and an empirical part. Qualitative research methodology was used to conduct the empirical study. Semi-structured interviews were used to collect data. Five people participated in the study. All of them were women. The research data was analyzed using Braun and Clark's (2006) reflective thematic analysis method. The results of the study revealed that secure attachment is a key factor in raising a child, regardless of whether they are growing up in their biological family or in foster care. A secure attachment to an adult ensures a child's sense of security, increased self-esteem, emotional healing, smoother personality and identity development, the formation of social skills, success in building social relationships in the future, and other positive aspects. The study found that the competence, professionalism, patience, and social relationship skills of staff have a positive impact on the development of secure attachment. In family-type care homes, where the care model is team-oriented, mutual understanding, support, cooperation, and adherence to a uniform education model, norms, and values among team members are particularly important. The strength of the team influences the child's success in future social life. This study also revealed negative aspects that undermine or prevent the development of a secure relationship between 6 the employee and the child. Since humans are social beings, they cannot avoid relationships. People inevitably form relationships, but the nature of the relationships they form in early childhood is important in determining how they will develop as adults. It is important to note that children who grow up in unsafe conditions begin to form emotional attachments to objects, such as toys, clothing, bedding, etc. These objects help the child feel safe and calm their inner anxiety. This type of attachment is common in children who experience loss and severe trauma in childhood (Winnicott, 1956).