Būdingiausios 5–6 klasių moksleivių rašybos klaidos
Plėdytė, Deimantė |
Vis dažniau mokyklose akcentuojamas tendencingai prastėjantis mokinių raštingumas, ši problema aktuali ne tik šalies viduje, tačiau ir lyginant su kaimyninėmis šalimis. Šio darbo problema – žemesnių klasių raštingumo tyrimų stygius. Darbo objektas – 5–6 klasių mokinių rašybos įgūdžiai. Jam įgyvendinti išsikeltas tikslas – išanalizuoti 5–6 klasių mokinių būdingiausias rašybos klaidas. Tiriamąją medžiagą sudaro 45 5 klasių ir 45 6 klasių diktantai iš Vilniaus Šolomo Aleichemo ORT gimnazijos ir Vilniaus Erudito licėjaus. Darbe pateikiamas apibendrintas 5–6 klasių mokinių rašybos klaidų tyrimas, dėl šios priežasties pasirinkti analitinis ir aprašomasis metodai. Taip pat naudojamas kiekybinis metodas, leidžiantis apibendrinti darbo rezultatus.
Išanalizavus 5–6 klasių mokinių darbus, galima daryti tokias išvadas: 1. Abiejų grupių rašybos gebėjimai yra panašūs, tačiau 6 klasės mokinių rezultatai prastesni: jie vidutiniškai klydo 0,75 karto daugiau nei 5 klasės mokiniai. 2. Daugiausia klaidų mokiniai darė rašydami ilguosius ir trumpuosius balsius žodžio šaknyje. Problemiškiausi buvo balsių i ir y ir u ir ū rašybos atvejai.
3. Mokiniai nėra išmokę nosinių raidžių žodžių galūnėse (vienaskaitos galininko ir daugiskaitos kilmininko) rašybos taisyklių, vidutiniškai kiekvienos grupės mokinys padarė dvi klaidas.
4. Nosinių raidžių žodžio šaknyje rašybos taisykles dauguma 5 klasės mokinių yra išmokę ir geba taikyti, visuose šio atvejo žodžiuose klydo mažiau nei pusė respondentų. Dauguma 6 klasės mokinių nėra išmokę nosinių raidžių rašybos žodžio šaknyje taisyklių: dviejuose šio atvejo žodžiuose klydo daugiau nei pusė respondentų, vidutiniškai šeštokai padarė 1,5 karto daugiau klaidų nei penktokai. 5. Priebalsių susiliejimo ir supanašėjimo atvejų analizė atskleidė, kad ši tema nėra ypač sudėtinga 5 klasių mokiniams – šio tipo klaidas skirtinguose žodžiuose darė mažiau nei pusė respondentų, o 6 klasės mokinių temos supratimas prastesnis – dviejuose šio atvejo žodžiuose klydo daugiau nei pusė respondentų. 6. Linksnių galūnių rašyba nėra ypač sudėtinga nė vienai iš dviejų respondentų grupių. Nė viename žodyje neklydo daugiau nei 0,2 proc. klasės mokinių. Daugiausia respondentai klydo vienaskaitos įnagininko, vienaskaitos vardininko linksniuose rašydami e vietoj ė. 7. Abiejų grupių mokiniai yra gerai išmokę veiksmažodžio būtojo dažninio ir būtojo kartinio laikų III asmens galūnių rašybos taisykles. Daugiausia mokiniai klydo rašydami tariamosios nuosakos veiksmažodį išnyktų. 8. Priesagų rašybos atvejų analizė parodė, kad abiejų grupių mokiniams daugiausia sunkumų sukėlė priesagos -ėl-is rašyba.
9. Sudurtinių žodžių rašyba nėra sudėtinga nė vienai respondentų grupei, o klaidas lemia asimiliacijos atvejai, fonemų neatpažinimas ar sudurtinių žodžių darybos neišmanymas.
10. Dauguma respondentų geba rašyti priešdėlius be klaidų, o klaidingiems atvejams įtakos turi priebalsių susiliejimas, priešdėlio į- rašybos neišmanymas, pasikliovimas fonetine rašyba.
11. Mokinių daromos klaidos yra susijusios su svetimųjų kalbų įtaka, neišlavinta fonetine klausa, taisyklių nemokėjimu ar negebėjimu jų taikyti.
The declining literacy skills of students are more and more often emphasized in schools. This particular problem is applicable not only within the country but also in comparison to neighboring countries. The problem of this work is the lack of research of literacy skills of lower grades. The object of this work is 5th and 6th grade students’ spelling skills. For the object’s implementation the goal is to analyze the most common students’ spelling mistakes in grade 5 and 6. The material of this work consists of 45 5th graders and 45 6th graders dictations from Vilnius Šolomo Aleichemo Gymnasium and Vilnius Erudito Lyceum. The generalized analysis of spelling mistakes is present in the work for this reason analytical and descriptive methods were chosen. A quantitative method is also used to summarize the results of the work. After analysis of 5th and 6th grade students’ dictations these conclusions can be drawn: 1. The spelling skills of both groups are similar however 6th grade students’ results are worse on average they made 0,75 times more mistakes than 5th grade students. 2. The most mistakes students made while writing long and short vowels in the root of the word. Most problematic cases involved writing of vowels i and y and u and ū. 3. Students have not learned the spelling rules of nasal letters in the ending of the words (singular genitive and plural nominative) on average each group students made two mistakes. 4. The majority of 5th graders have learned the spelling rules of nasal letters in the root of the word in all cases of these rules less than a half respondents made mistakes. The majority of 6th grade students have not learned the spelling rules of nasal letters in the root of the word in two words of these spelling rules cases more than half respondents made a mistake on average 6th graders made 1,5 times more mistakes than 5th graders. 5. The analysis of consonants merging and assimilation showed that this topic is not difficult for 5th grade students these kind of mistakes in different words were made by less than half respondents. 6th grade students understanding of this topic is worse – in two words of this case more than a half respondents made mistakes. 6. The spelling of declensions’ endings is not particularly difficult for none of the groups. In none of the words did more than 0,2 percent of the students’ made mistakes. The most mistakes students made when writing the instrumental and nominative singular endings, using e instead of ė. 7. Both groups’ students have learned the spelling rules of the past frequentative and past iterative tenses of the verb well. Most students made mistakes when writing the word išnyktų. 8. The suffix case analysis showed that for both groups students the spelling of the words with suffix -ėl-is proved the most difficult. 9. Compound words spelling is not complicated for none of the students’ groups and the mistakes are influenced by assimilation, failure to recognize phonemes, or lack of knowledge of word formation in compound words. 10. The majority of the respondents are able to write prefixes without mistakes and incorrect cases are caused by consonant merging, lack of knowledge of the prefix į- spelling and reliance on phonetic spelling. 11. Students’ mistakes are connected to the influence of foreign languages, inadequate phonetic hearing, lack of knowledge or capability to apply the rules.