Akmenės rajono savivaldybės geologinio paveldo pritaikymo ugdymo procese galimybės
Martinaitis, Tautvydas |
Akmenės rajonas pasižymi geologinių paveldo objektų gausa, jų sandara, praeitimi ir reikšme. Geologijos komponentas yra svarbus geografijos dalyko mokyme, todėl siekiama plėsti mokinių geologines žinias bei geologinį raštingumą. Esant informatyviems geologiniams dariniams Akmenės rajone, reikėtų išryškinti šių objektų potencialą ir integravimą į ugdymo procesą, kaip vieną iš ugdymo metodų. Tyrimo objektas - geologinio paveldo žinomumas tarp Akmenės rajono švietimo ir ugdymo mokyklose besimokančių mokinių ir jų įžvalgos apie priimtiniausią (-ias) veiklą (-as), padedančią ugdyti geologinius objektus Akmenės rajono savivaldybėje. Tyrimo rezultatai:
- Akmenės rajone yra 33 gamtinės ir geologinės reikšmės paveldo objektų, kurių didžioji dalis yra Ventos regioninio parko teritorijoje.
- Geologiniai ištekliai ir jų pažinimas yra svarbi ugdymo dalis nuo 6 klasės, ugdanti mokinių kultūrinį identitetą, darnaus vystymosi, atsakingo vartojimo, žiedinės ekonomikos ir kitus svarbius gebėjimus.
- Akmenės rajono siekis tapti geologijos atstovu Lietuvoje pagrįstas gamtinių išteklių gausa, išplėtota pažinimo infrastruktūra ir aktyvia vietos bendruomenės veikla, įtraukiant geologinį paveldą į renginius, edukacijas ir maršrutus.
- Mokiniai gerai žino tiek gamtinius, tiek geologinius objektus, tačiau dažniau lankomi žinomesni rezervatai (nuo 5,4 % iki 75,7 %) ir karjerai (nuo 18,2 % iki 73 %), o pagrindiniai pažinimo šaltiniai – šeima (65,5 %), pamokos (48 %) ir užklasinė veikla (44,6 %).
- Geologinio paveldo pažinimui mokiniai teikia pirmenybę šeimos veikloms, pamokoms ir popamokiniams užsiėmimams, o informacijos šaltiniais įvardija Akmenės krašto muziejų (nuo 12,2 % iki 22,3 %), Ventos regioninį parką (nuo 11,5% iki 21,6 %), internetą (nuo 9,5 % iki 18,9 %) bei turistinius žygius (nuo 9,5 % iki 14,9 %).
Akmene district is characterized by the abundance of geological heritage objects, their structure, past and significance. Geological resources, as issues of economic, agricultural and social importance, are discussed, taught and analyzed in the educational process. The geology component is important in teaching the subject of geography, therefore the aim is to expand students' geological knowledge and geological literacy. In the presence of informative geological formations in the Akmenė district, the potential of these objects and their integration into the educational process should be highlighted as one of the educational methods. The object of the study - the recognition of geological heritage among students studying in Akmenė district schools and their insight into the most acceptable activity(ies) that help to educate geological objects in the Akmenė district municipality. Results and conclusions:
- In the Akmenė district there are 33 natural and geological importance heritage objects, most of which are located in the territory of the Venta Regional Park.
- Geological resources and their knowledge are an important part of education from the 6th grade, developing students' cultural identity, sustainable development, responsible consumption, circular economy and other important skills.
- The aspiration of the Akmenė district to become a representative of geology in Lithuania is based on the abundance of natural resources, developed cognitive infrastructure and active local community activities, including geological heritage in events, education and routes.
- Students more often visit well-known reserves (up to 75.7%) and quarries (up to 73%), and the main sources of knowledge are family (65.5%), lessons (48%) and extracurricular activities (44.6%).
- Students prefer family activities, lessons and extracurricular activities to learn about geological heritage, and as sources of information they name the Akmenė Regional Museum (up to 22.3%), Venta Regional Park (up to 21.6%), the Internet (up to 18.9%) and tourist hikes (up to 14.9%).